umityildirim.com

Sentetik mRNA’lar zarar görmüş kalp dokusunun yenilenmesini tetikliyor

Nature biyoteknoloji dergisinde yayınlanan bir çalışmada Karolinska enstitüsü ve Harvard Üniversitesi'nden araştırmacılar sentezledikleri bir faktörün kalpteki kök hücreleri tetikleyerek kardiyovasküler yenileme oluşturduğunu gözlemlediler. Ayrıca, az sayıda da yeni kardiyak kas hücresinin oluşumunu da bu faktörün sağladığını tespit ettiler.

Araştırmanın başında bulunan Prof. Kenneth Chein, Kalbi bir fabrika gibi kullanıp; özel kardiyovasküler kök hücreler için büyüme faktörleri üretmenin daha bir başlangıç olduğunu belirtirken, yakın bir zamanda bu sayede kalbin kendi yeni dokularını dışardan herhangi bir hücre müdahalesi yapmadan üretebileceğini umuyor. Bu çalışma son zamanlarda “Cell Research” dergisinde yayınlanan Dr. Chien laboratuvarlarının araştırmaları baz alınarak yapıldı. Bu çalışmada kardiyovasküler endotel hücrelerde VEGFA adı verilen bir büyüme faktörü proteininin aynı zamanda  kalp kök hücrelerinin, kan dolaşımı içerisinde kardiyak kas hücrelerine dönüştürülmesinde etkili olduğunu belirtiliyor. Araştırmacılar bu çalışmada yeni bir teknik olan sentetik mRNA’ları, VEGFA’yı üreten genetik koda göre dizayn edip kas hücrelerine verdiler. Sonrasında, kalp kas hücrelerinin VEGFA’yı ürettiklerini gözlemlediler. Bu işlemler sırasında sentetik mRNA’lar vucüdun otomotik savunma sistemlerinin saldırılarından genetik uygulamalar ile uygun hale getirilerek korunuldu.

Fareler üzerinde yapılan bu çalışma gösterdiki; kalpte dönüşüme öncüllük eden hücrelerin bulunduğu yere uygulanacak tek bir uygulama VEGFA’nın üretilmesi için yeterlidir. Buna ek olarak kalp krizinden 48 saat sonra hastaya verilen sentetik mRNA’ların kalp üzerinde tedavi edici etki gösterdiği de gözlemlenmiş. Uzun süreli gözlemlerde ise uygulamanın dogal kalp kök hücrelerini aktivite ederek  kardiyovasküler doku yenilenmesinde etkili olduğu belirtiliyor. Prof. Chien, yakın bir zamanda başka hiçbir şeye ihtiyaç duymadan sadece bir kimyasal ajan ile kalp dokularının yenilenebileceğini belirtiyor.

Bu çalışmalar ile beraber aynı zamanda işin mühendislik kısmının da yürütülmesi ve sentetik mRNA’ların mümkün olan en uygun şekilde kalbe ulaştırılması yönünde çalışmaların da yapılmasına ihityaç duyulmaktadır. Prof. Chien’inde kurucusu olduğu  “Moderna Therapeutics” firması “Astrezeneca” firması ile ortak çalışmalar yürüterek kardivasküler doku yenilemelerinde kullanılmak üzere uygun hale getirilmiş sentetik mRNA’lar dizayn etme çalışmalarını yürütüyorlar. Tüm bu çalışmalar Amerikan sağlık bilimleri ensitüsü (NIH) ve Croucher Vakfı tarafından destekleniliyor.

Referans: sciencedaily.com