umityildirim.com

Biyolojik saatte rol oynayan gizemli yapı aydınlatıldı

İnsan vücudunda uyku ve uyanıklık başta olmak üzere bir çok döngüyü kontrol eden biyolojik saat; beyinin Suprachiasmatic Nucleus (SCN) bölgesinden yönetilmektir. SCN bölgesi ışığa duyarlı sinirlerden oluşmaktadır. Biyolojik saatin bozulması, uyku hastalıkları başta olmak üzere obezite ve kanser gibi ciddi hastalıklara neden olur. Biyolojik saatin hayat için bu önemli görevi araştırmacıların biyolojik saatte oluşabilecek problemleri giderebilmek için tedavi üretici çözümler bulmayı öncelemelerini sağlıyor.

Şu ana kadar bulunan bir çok molekül her ne kadar biyolojik saati kontrol etmekte başarılı olsa da sadece bu bölgeye özgü etki göstermediği için her zaman bir soru işareti olarak kalmıştır.

Piyasada bulunan ilaçların üçte birinden fazlası vücudun fizyolojik fonksiyonlarında önemli rol oynan G-protein couple reseptörler ailesinin bileşenlerini hedefliyor. Araştırmacılar geçtiğimiz günlerde yayınladıkları çalışmada sadece beynin SCN bölgesinde yoğun bir şekilde yer edinen ve ligandı bilinmeyen yeni bir G-protein couple reseptörü aydınlattılar. Gpr176 olarak adlandırılan bu yeni reseptörün biyolojik saatle birebir ilişkili olduğu aydınlatıldı.

Çalışmanın baş araştırmacısı Dr. Okamura; Gpr176 reseptörünü hedefleyen, keşfedilebilecek yeni moleküller vasıtası ile biyolojik saatin kontrol altına alınabilineceğini ayrıca bu reseptörlerin yoğun bir şekilde sadece SCN bölgesinde yer almasının oluşabilecek yan etkilerin ihmal edilecek düzeyde olmasını sağlayacağını vurguluyor.

Kaynaklar: