umityildirim.com

Yaklaşmakta olan yeni çağ: Sentetik Biyoloji

Dijital teknolojilerdeki hızlı gelişmeler hiç şüphesiz önümüzdeki çağın en önemli aktörü olacaktır. Bu gelişmelerden çok daha önemli bir gelişme var ki yeni bir çağın habercisi niteliğinde: Bu, sentetik biyolojiden başkası değil. Bu alandaki potansiyelin çok iyi farkında olan biyoloji araştırmacılarının yanı sıra artık toplumlarında bizleri neler beklediğini öğrenmesinin vakti geldi.

Peki Sentetik Biyoloji (SenBio) nedir? Doğrusu birçok alanı bir araya getirmesi bakımından cevaplanması kolay olmayan bir soru. Örneğin bir mühendis için mühendislik becerilerinin biyolojik sistemlere uygulanması olarak tanımlayabiliriz.

Biyolojik hayat, kompleks ve bir o kadar da güzel bir dünya barındırır. Halen tam anlamıyla yaşamın kökenine ulaşamamış olsak da bu kökenin en önemli yapı taşı olan hücrelerin dünyasına gelişen görüntüleme teknolojileri sayesinde seyahat edebiliyor ve onlara bir takım değişiklikler kazandırabiliyoruz. Aslında her hücre kendi içinde bir dünya barındırıyor ve herşeyin mükemmel biçimde işlenmesine yönelik çalışmalarını aralıksız sürdürüyor. Onları anladıkça hayatın kalitesini artırabilir ve yaşamımızı daha da geliştirebiliriz. SenBio’nun güzelliği modern dünyamızda bu hücreleri kullanarak sürdürülebilir enerji, biyolojik yenilenme, moleküler ilaçlar ve kaliteli malzemeler üretme olanağını bizlere sağlayarak bir çok problemin çözümünü sağlamasıdır.

İlk sentetik canlıyı laboratuvar ortamında üreten Dr. Venter ve ekibinin çalışmaları bu alandaki en göz alıcı gelişme olarak görülüyor. Dr. Venter ve arkadaşları her ne kadar da yeni bir canlı üretmemiş olsa da laboratuvar ortamında bir bakteriyi kromozom aktarma yöntemi ile başka bir tür bakteriye dönüştürmeye başardılar. Bu başarı sadece DNA’nın kalıtım ve evrimin bir unsuru olup olmadığı konusundaki tartışmaları tekrar alevlendirdi. Bu tartışmaları sonlandırmak için Dr. Pinheiro ve arkadaşları doğal olmayan genetik materyallerin uygulamaları üzerine çalışıyor.

Biyolojinin kompleksliği her zaman bizler için aşılması zor bir engel olmuştur. SenBio alanında çalışan bilim insanları bilginin her yerde uygulanabilir olmasının öneminin farkındalar. Bu sebeple yapılan çalışmalara bir standart getirip her laboratuvarın bu çalışmaları tekrarlayabilecek duruma gelmesi için çaba sarf ediyorlar. Uluslararası genetik mühendisliği araçları (IGEM) biyoloji parçalarını standart hale getirip Lego parçalarını inşa eder gibi DNA’yı inşa edebilmenizi sağlayan programlar sunuyorlar. İngiliz menşeli Synthace firması ise biyolojik sistemleri bir program aracılığı ile standart hale getirip daha iyi anlaşılmasını sağlıyor. Standartlaştırma çalışmaları biyoloji endüstrisinin gelişimine önemli ivme kazandırıyor.

Sentetik biyolojideki gelişmeler bu alandaki şirket sayılarında son zamanlarda inanılmaz bir artışa neden oldu. Biyolojik araçları kullanarak günlük hayattaki bir çok probleme çözüm üretme yarışı yaşanmakta. Özellikle, enerji, su ve kimyasallar bakımından sürdürülebilir çözümler üreten şirketlerin büyüme hızı göz kamaştırıcı. Bu alandaki en çılgın fikirlerden biri de yakın bir gelecekte ışıma yapan bitkiler ile elektrikli aydınlatmaların tarih olacağıdır.

Her geçen yıl bir çok alandan insanları bir araya getiren yarışmalar düzenlenip sentetik biyoloji alanında yeni fikirlerin gün yüzüne çıkarıp, günlük hayata uygulanması hususunda mesafeler kat ediliyor. Yakın bir gelecekte Sentetik Biyoloji ürünleri ile içli dışlı olmaya hazır olun.

Kaynak: huffingtonpost.com