Vietnam’da yeni renkli kertenkele türü

Bilim adamları, düz göme açısından saklanan yeni bir parlak mavi kertenkeleyi tespit ettiler.

Vietnam'da bulunan ve Calotes bachae olarak isimlendirilen kertenkelenin uzun zamandır Myanmar ve Tayland'da bulunan bir başka mavi kertenkele türü olduğu düşünülüyordu. Genetik analizi ve hayvanların diğer boyut ve pul gibi karakteristik özelliklerini inceleyen çalışmadan sonra Zootaxa dergisindeki bir makaleye göre kertenkele yeni bir türe ait.

Makale’nin öncü yazarı Timo Hartmann “İlk bakışta yeni tür az çok Asya’nın Güneydoğusundaki mavi kafalı kertenkeleler, Calotes mystaceus, ile aynı gözüküyor” diyor. “ve bilim adamları bu zamana dek hiç yakından göz atmadılar.”

Çiftleşme döneminde, erkek kertenkelelerin renkleri -28 santimetre uzunluğuna ulaşabilen- kobalt maviden, açık turkuaz arasında değişen, özellikle daha canlı bir hal alıyor. Harmann, bunun birinci amacının elbette dişileri çekmek ve diğer erkeklerin gözünü korkutmak olduğunu söylüyor.

“Gün boyunca kertenkelenin yeşil ve mavi tonları çarpıcı olsa da, gece olduğunda koyu kahverengi gözüküyor ; hiçbir parlak renklenme göstermiyor” diyor Hartmann (Almanya, Bonn'da bulunan Koenig Müzesi'nin sürüngen bilimi departmanında çalışan ve doktora adayı ).

Yeni tespit edilen hayvanımız Cat Tien Ulusan Parkı'nın açık bölgelerinde, Bu Gia Map Ulusal Parkı'nın sık tropikal ormanlarında ve muhtemelen şaşırtıcı şekilde, Ho Chi Minh şehrinin merkezindeki parklarda bulunmuştu.

Keşif, Vietnam’daki Cat Tien Ulusal Parkın'daki sürüngenleri ve amfibileri içeren bir anketin sonucu olarak ortaya çıktı. Calotes mystaceus‘e ait olduğuna inanılan projenin örnekleri, Vietnam’daki tüm amfibi ve sürüngen türlerinin DNA barcodlarını veritabanı olarak toplamak üzerinde çalışan Rus bilim adamlarıyla paylaşıldı.

Belli genetik işaretleri karşılaştıran barkodlama sırasında ortaya çıktı ki, önceki bilinen tür ile şimdi Calotes bachae olarak bilinen tür arasında ciddi miktarda genetik farklılık var. Bu bulgu beklenmedikti; ancak sık olmayan bir durum değil diyor, Lumonosov Moskova Devlet Üniversitesi, Zooloji Departmanından yardımcı yazar Nick A. Poyarkov.

“Birçok açıdan iki farklı türdeki kurbağa ya da kertenkele gerçekten benzer gözükebilir ama derin bir genetik ayrımları vardır” Poyarkov.

Diğer araştırmalar gösterdi ki aslında iki türü çıplak gözle de ayırmak mümkün. Calotes bachae sırtında soluk kahverengi lekelere sahip ve yüzünde sarımtırak bıyık benzeri bir çizgisi var. Buna karşın Calotes mystaceus’un koyu kahverengi noktaları ve beyaz bir bıyığı var. Hartmann’ın söylediğine göre bu farklılıklar özellikle çiftleşme dönemlerinde daha belirgin oluyor.

Hartmann’ın söylediği son şey aslında türlerimizi ne kadar az tanıdığımızı gösteren bir kanıt. “Eminim ki Asya’nın Güneydoğusunda halen genel olarak daha birçok yeni kerkenkele türü keşfedilmek için bekliyordur.”

Kaynak: http://news.nationalgeographic.com/news/colorful-new-lizard-vietnam-animals-science/