Venüs neden ters yönde döner?

Komşu gezegenimiz olan Venüs birçok yönden tuhaf bir gezegendir. Öncelikle tüm gezegenlerin aksine doğudan batıya doğru döner. Yani Venüs’te Güneş batıdan doğar. Ekseni etrafındaki bir turu 243 günde tamamlarken Güneş çevresindeki tam turunu 224 günde tamamlar. Yani Venüs’te bir gün bir yıldan daha uzundur.

Birçok bilim adamı, Güneş'in gezegen üzerindeki güçlü çekiminin bu uzun günlere neden olduğunu düşünüyor. Ancak bilim adamları, hala Venüs’ün ters yönde dönmesi konusunda şaşkın. Fransız araştırma enstitüsü Astronomie et Systemes Dynamiques, konuyla ilgili bir teori açıkladı.

Mevcut teoriye göre, Venüs diğer gezegenler gibi aynı yönde dönüyordu şu an olduğu gibi. Diğer bir deyişle, gezegenin dönme yönü değişmedi; ancak diğer gezegenlere bakıldığında sadece farklı yönde dönüyor. Bilim adamları,  bunun nedeninin gezegen üzerindeki güneşin çekme gücünün fazla olabileceğini ve bunun güçlü atmosferik gelgitlere neden olabileceğini tartışıyor. Venüs’ün kabuğu ve çekirdeği arasındaki sürtünmeler ile birleşen bu gelgitler  ters dönmeye neden olmuş olabilir.

Alexander Correira ve Jacques Laskar ise,  Venüs’ün aslında en baştan beri ters yönde dönmediğini iddia ediyor. Correira ve Laskar’a göre, gezegenin dönüşü sekteye uğradı ve yön değiştirdi. Yukarıda bahsi geçen etkilerin yanı sıra diğer gezegenlerin neden olduğu gelgitlerin etkisini de dikkate alarak ekip, gezegende yaşanan evrim nedeniyle Venüs’ün ekseninin değiştiği sonucuna vardı. Ters yönde dönsün ya da dönmesin, ikisi ters yönde de dönse dört sabit dönüş yönüne sahip gezegenden biridir. Araştırmacılar, “Venüs’ün ters yönde dönen iki gezegenden daha kararlı olanı olabileceğini” de ekledi.

Kaynak: scientificamerican.com

Burak Bağdatlı

Ben hep Venüs’ün sonradan Güneş Sistemi tarafından kapıldığını düşünmüşümdür. Ama bu kadar yakın bir yörüngeye sahip olması tabi benim düşüncemi de biraz yalanlıyor.

Halit Mirahmetoğlu

Dünya üzerinden yapılan gözlemlerde sorun çıkartan başka bir konu da dönüş süresiydi. Venüs yılı yaklaşık 225 Dünya günüdür; ama yapılan gözlemler sonucu kesin bir dönüş süresi belirlenememiştir. Aslında genel kanı dönüşün tıpkı Merkür için de geçerli olduğu zannedilen tutuluyor olabileceği yönündeydi. Ilk doğru bilgi 1956’da spektroskobik çalışmalar sonucunda alındı; dönme süresi çok uzun olmalıydı. Bugün dönme süresinin 243 Dünya gününden biraz fazla olduğunu biliyoruz. Bu da teknik olarak Venüs gününün, Venüs yılından uzun olduğu anlamına geliyordu. Işleri daha da karıştıran bir şey de Dünya ya da Mars’a göre ters yönde yani doğudan batıya doğru dönüyor olmasıdır. Gezegenin üzerinde Güneş’e bakacak olsaydınız, batıdan doğduğunu ve 118 Dünya günü sonra doğudan battığını görecektiniz.

Venüs’ün bu alışılmadık davranışının nedenini hiç kimse bilmiyor. Ilk zamanlarında, büyük bir gök cisminin çarpışıyla ters döndüğü gibi iddialar inandırıcılıktan çok uzak ama akla başka bir olasılık da gelmiyor. Üstelik bugün, üst kısımdaki bulutların dönme sürelerinin sadece dört gün olduğunu biliyoruz. Bu durumda genel tablo daha da karmaşıklaşıyor. Dört günlük süreyi ilk olarak 1960’lı yılların başında Fransız gök bilimciler yaptıkları bulanık gölgelikler çalışmaları sonucunda ileri sürmüşlerdi.

Venüs görüldüğü gibi pek çok açıdan gizemini koruyor, Venüs gibi vahşi bir gezegene ulaşmayı başarmış Ruslar çalışmalarına devam edebilseydi sanırım elimizde daha fazla bilgi birikebilirdi.

Gök cisimleri nasıl oldukları yerde asılı kalıyor sorusunun cevabı ise Gök Mekaniğinde, daha uygun bir zamanda ayrıntılı yazarım.

Gökyüzünüz açık olsun

• 4
      Halit Mirahmetoğlu

Hemen soruları sıralayalım, bilim böyle işler. “Bence” dedikten sonra kendi fikrinizi destekleyecek bir kanıt koyamazsanız bu bilim’e sığmaz.

Acaba oluşumundan beri mi böyle dönüyor?
      Oluşumundan beri böyle dönüyorsa bunun bir sebebi olmalı öyle değil mi?
      Oluştuktan sonra ters yönde dönmeye başladıysa bunun da bir sebebi olmalı!

• 5
        Mehmet Simsek

Merhaba, iki gezegen düşünelim aynı yönde dönen, güneş çevresinde yörüngesini bulmaya çalışan iki gezegen. Bir yerde karşılaştıklarını ama sadece yüzey teması olduğu ve sonrasında yörüngelerinde bir miktar sapmayla ayrıldıklarını varsayarsak, sonuç ne olabilirdi ?

Belki de ikinci gezegen dişli prensibinde olduğu gibi, birincinin tersi yönde dönecektir.

• 8
            Barışcan Aksöz

dişlileri canlandır gözünde. bir dişli sola dönüyorsa diğer dişli onunla bağlantılı olduğu için tam ters yöne döner.

• 9
            mehmet yurduseven

illa mekanik temas mı gerekiyor; dişli tırnaklarını N, boşlukları S … fiziki temasız, elektrik motoru gibi merkür – dünya arası etkiden olabilir mi acaba? hesap lazım. mars bu işten neden etkilenmiyor? hadi jupiter uzak ama ebatı büyük?
            Dünyanın manyetik alanlarını ters çevirirsek te bana ters dönecek gibi geliyor. elinize portakal alın, dönme yönünü işaretleyin (şart değil) elinizde döndürün, aynı zamanda kutuplarında yer değiştirdiğini düşünün. dönme hızı hiç duraksamadan portakalı baş aşağı olana kadar döndürün. şimdi güneş artık batıdan doğuyor, dünya tersine dönüyor. tersine dönmesi için durması, dönme hızının değişmesi, dönme momentinin değişmesi gerekmedi.

• 10
          ismail Cangir

Ali Veli

Belkide geçmişte güneş veya venüsün yapısı homojen değildi, güneşe veya venüse başka bir mini gezegen çarptı, önce dönmesi durdu, sonra da daha yoğun kütleye sahip olan bölgeler birbirlerini farklı şekilde çekerek, ters yönde dönmeye zorladı. Olabilir mi böyle bir şey?

Utku can taner

Venüs dünyanın ikizidir. Başlangıçta dünyayla aynı yerdeydi. Başlangıçtaki gibi kalsaydı dünyadan dahs çok yaşanacak bir yer olurdu. Ama ne var ki işler ters gitti. Venüse bir gezegen çarptı. Çarpan gezegen hem venüs ün atmosferini yırtıp attı hem gezegendeki okyanuslarca suyu buharlaştırdı ve bu olay akabinde venüs ün 1 günün 25 saat olduğu dönme hızı önce durdu. Sonra ters istikamette emeklercesine dönmeye başladı. Kaynak : discovery channel. (Buyrun siz de araştırın. Defalarca izlediğim belgesellerde ilgili konu bu şekildecaçıklanmaktadır )

Halil Dönmez

Bana da bir metaotun çarpmış olması mantıklı geliyor. Metaor çarptıktan sonra yavaşladı ve ters yöne dönmeye başladı. Bu yavaşlama manyetik alanını çok büyük ölçüde azalttı ve güneş rüzgarlarını almasna neden oldu. (Dünyanın manyetik alanı güneş rüzgarlarını engelliyor.) Bu güneş rüzgarlarıda Venüs’ün üzerindeki bütün okyanusları kurutup 400°C lık bir cehenneme cevirdi.