Tasarlanan çözücü hastane süper-mikrobuna karşı

Tasarlanan çözücü hastanenin tehlikeli mikrobunu vurdu

İrlanda, Çek Cumhuriyeti ve İspanya'dan bilim adamları MRSA'yı (metisiline dirençli Staphylococcus aureus) hedefleyen antimikrobiyal bir iyonik sıvı bulmuştur. MRSA, bir çok standart antibiyotiğe dirençli olan bir süper-mikrop olarak son yıllarda gazete başlıklarına oturmuştur. Süper-mikrobun, açık yaralı ve zayıflamış bağışıklık sistemine sahip hastalar içeren hastanelerde yaygın olduğu ve 2006 yılında Birleşik Krallık'ta 1652 ölüm vakasına neden olduğu söylenmektedir.

MRSA'ya karşı potansiyel antibiyotik ilaç bulma üzerine yürütülen araştırmalar devam etmekte olup klinik çalışmalarda şu anda pek çok ilaç test edilmektedirDublin City Üniversitesi'nden Nicholas Gatherhood ve meslektaşları, yapıtaşı olarak amino asit esterleri ve dipeptidil yan zincirleri üzerinden imidazolyum esaslı iyonik sıvılar hazırlamıştır. Grup, iyonik sıvıların zehirliliğini test etmiş ve büyük çoğunluğunun mikroplara karşı zehirsiz olduğunu, ancak bileşiklerden iki tanesinin MRSA dahil olmak üzere Gram-pozitif bakterilere karşı son derece zehirli olduğunu bulmuştur. İki zehirli bileşikte, katyon çekirdeğine komşu olarak bir fenilalanin motifi bulunmaktadır. Ancak, fenilalanin-fenilalanin sırasının bir analoğu olan, artmış lipofilliğe sahip bir iyonik sıvı daha az aktif bulunmuştur (MRSA seçimliliği de yoktur). İyonik sıvıların antimikrobiyal zehirliliğinde genel bir eğilim, artan lipofillik ile artan zehirlilik şeklindedir. Bileşikler, biyo-bozunur olarak sınıflanabilecek şekilde eko-zehirlilik testlerini de geçmiştir.

Gathergood, araştırmanın ardındaki felsefeyi, “yeni ilaçlar geliştirirken daha güvenli ve temiz sentez yöntemleri geliştirmek için yeşil kimya ve tıbbi kimyayı birleştirmek” olarak tarif etmektedir. Gathergood, MRSA'ya karşı seçici olan çok vurucu bir antibakteriyel ilacın keşfinin çok önemil olduğuna ve elde edilen verilerin “farmakoforu (moleküler tanıma için gerekli bir özellik) tayin eden bir başlangıç” olarak kullanılabileceğine inanmaktadır. Bu iyonik sıvıların biyo-bozunurluk özelliğini önemli olarak nitelendiren Gathergood, bunun sebebini “çevrede kalmaktan kaçınmak ve bakterilerin direnç mekanizması geliştirme fırsatını düşürmek” olarak açıklamıştır.

Yeşil kimya teknolojileri konusunda uzman olan, Birleşik Krallık'taki York Üniversitesi'ne mensup James Clark, “son 10 yılda bildirilmiş olan pek çok iyonik sıvının birkaçının bile kullanım alanına sahip olması ve biriktirilen devasa verilerin bir kısmının kullanıma geçmesinin çok sevindirici olduğunu” belirtmektedir.

Aktaran: Andrew Shore