Şeklini hatırlayabilen gizemli malzeme

Garip bir madde havaya maruz bırakıldığında sıvı olarak davranıyor, ancak suya atıldığında katı hal alıyor.

Yeni madde, bilim adamlarına göre bir meta-malzemedir, yani tabiatta yaygın olmayan özelliklere sahip laboratuarda yapılmışbir malzemedir. Meta-malzemeler arasında bile, bu madde alışılmadık özellikler gösteriyor – yapay DNA içeriyor, ancak çoğu meta-malzeme silisyum veya bakır gibi biyolojik olmayan kimyasallar içermektedir. Bu malzemeyi üreten kişiler, ona “meta-hidrojel” diyor.

Bu malzemenin üretildiği Cornell Üniversitesi'nden bir kişinin görüşüne göre, gelecekte, biyolojik maddelerden yapılmış meta-malzemeler yumuşak, esnek devrelerde kullanılabilir, Bunun sebebi de ilaç moleküllerinin giriş yapacağı gözeneklere sahip olmasıdır, meta-hidrojeller, görüşe göre ilaçları vücutta yavaş yavaş salabilir.

Alışılmadık özelliklerine ilave olarak, bu yeni meta-hidrojel orijinal yapısını da hatırlayabiliyor! Bir kalıp içinde üretilirse, suya atıldığında orijinal, kalıba atılan haline tekrar tekrar ulaşıyor, hattâ araştırmacılar bu maddeyi havaya maruz bıraktıktan sonra ve sıvıya benzer haline geri soksalar bile bu durum değişmiyor. Araştırmacılar, su ilave edildiğinde harfleri oluşturan meta-hidrojelin performansını gösteren bir video da hazırlamış.

Meta-hidrojelin yeni bir katı halini alması için, jeli üretenler onu 850C sıcaklığına ısıtıp yeniden kalıplıyor.

Cornell'den mühendislerin oluşturduğu bir takım önce kimyasalları karıştırarak meta-hidrojeli oluşturmuştu ama bu kadar garip davranışlar sergileyeceğine dair hiçbir fikirleri yoktu. Araştırmacı ekibinin başı olan Dan Luo, “Bunu tasarlamamıştık” diyor. Luo ve ekibi daha önce sentetik DNA kullanarak hidrojeller veya çoğunlukla su içeren jeller hazırlamıştı. Bu sefer, farklı bir mikroskopik yapıya sahip bir DNA hidrojeli hazırlamak istemişlerdi. Meta-hidrojellerini hazırladıktan kısa bir süre sonra benzersiz özelliklerini keşfettiler ve araştırmacılar Nature Nanotechnology dergisinde 2 Aralık tarihinde bir makale yayınladılar.

Kaynak: http://news.discovery.com/tech/mysterious-material-remembers-its-shape-121206.html