umityildirim.com

Şehirleşme alerjiyi artırıyor mu?

Koruyucu deri bakterilerin etkisi ile kırsalda yetişmiş çocuklar daha az alerji oluyor.

7 Mayıs 2012’de Proceeding of the National Academy of Sciences’da yayınlanan raporda; İnsanların, çocukluk döneminde bakteriler ile temas halinde olması immunolojik sistemin gelişmesi için çok önemli olduğu ve doğada çok çeşitlilik gösteren deri mikroplarının vücutla teması sonucunda alerjik vakaların azaldığı ortaya çıkmıştır. Bu bulgu hijyen hipotezi için yeni bir bakış açısı oluşturmaktadır.

Finlandiya’nın Helsinki Üniversitesi’nden ekolog olan Ikka Hanski; Bunun şehirlerde yeşil alanların artırılması gerektiği yönünde başka bir kanıt olduğunu belirtiyor. Helsinki ve arkadaşları, şehirleşme ile azalan biyoçeşitliliğin insanlığın en küçük müteffiklerinin yok olmasına ve bununda şehir sakinlerinin sağlığına zarar vereceğini düşünüyorlar.

Şehirleşmenin alerjiyi artırdığı düşünülüyor

Araştırmacılar, tüm yaşamını küçük bir kasaba, köy veya kırsalda geçirmiş 118 Finli üzerinde çalışma yapmışlar. Araştırma sonuçlarında kırsal alanda yetişmiş bu gençlerin alerjik bir kokteyle maruz kaldıklarında tepki vermeleri daha az olası olduğu görülmüş. Çocukların derilerinde bulunan deri bakterilerinde çeşitlilik görülmektedir. Daha kırsal alanlarda yaşayanlarda ise gammaproteobakterilerinin daha bol bulunduğu görülmüştür. Gammaproteobakterilerini bitki köklerinde ve hidrotermal kanallarda çok sayıda bulunmaktadır. Bu bakterilere bağışıklık sistemimizin cevap verirken oluşturduğu çok sayıda IL-10(anti infilamasyon molekülleri) alerjik uyarılara karşı vücudun tepkisini engelliyor.

University College London’dan immunolog Graham Rook: Baktığınız şey, sonuç değil nedense bu kesinlikle şaşırtıcıdır diyerek alerjik nedenlerin başka faktörlerden değil de sadece deri ve bakteri ilişkisi ile değişebileceğine dikkat çekiyor. Ayrıca, bu bakterilerin sadece deri değil aynı zamanda ağız yolu ile alınması ile de bağırsaklarda da etkili olabileceğini belirtiyor.  Rook, Finli araştırmacıların bulduğu bu bulguların farklı bölgelerde de denenmesi gerektiğini düşünüyor. Halen çevreden deriye bu bakterilerin nasıl geçtiği de bilinmemektedir.