Prostat Kanseriyle Savaşan Pizza Sosu

Oregano (kekik otu)  uzun zamandan beri sağlık alanında birçok faydalı etkileriyle bilinen ve yaygın olarak pizza ve makarnada baharat olarak kullanılan bir ot türüdür. Long Island Üniversitesi'nde (LIU) yapılan yeni bir araştırma bu baharattaki bileşenlerin imkan dahilinde prostat kanserine tedavi olarak kullanılabileceğine işaret ediyorlar.

Oregano. (Credit: © red2000 / Fotolia)

Prostat kanseri; prostat bezinde başlayan ve genellikle yaşlı erkeklerde meydana gelen bir kanser türüdür.  Güncel veriler her 36 erkekten 1’inin prostat kanserinden öldüğünü gösteriyor. Bu hastalığa bağlı yeni vakalar ve ölümler Amerika’da  2012 yılında 28,170 ve 241,740 arasında olduğu tahmin ediliyor. Prostat kanserinin güncel tedavi yöntemleri olarak cerrahi, radyasyon tedavisi, hormon tedavisi, kemoterapi ve bağışıklık tedavisi yöntemleri uygulanıyor. Maalesef bu yöntemler önemli ölçüde komplikasyonlar içerebiliyor ya da şiddetli yan etkilere neden olabiliyor.

Dr. Supriya Bavadekar, PhD, RPh, Assistant Professor of Pharmacology at LIU's Arnold & Marie Schwartz College of Pharmacy and Health Sciences, prostat kanseri üzerinde Oreganonun bileşeni olan karvakrolu (kekik yağı) test ediyorlar. Sonuçlar ise bu hücrelerde apoptoz olduğunu ispatlar nitelikte. Dr. Bavadekar’ın tanımına göre Apoptozis programlı hücre bölümüdür ya da kısaca ‘’hücre intiharıdır.’’ Dr. Bavadekar ve ekibi bileşenleri kanser hücresi intiharına getiren sinyal yollarının neler olduğuna karar vermeye çalışıyorlar.

Dr. Bavadekar; ‘’Oregano’nun anti-inflamatuvar özelliği kadar iyi anti-bakteriyel olduğunu biliyoruz. Ama gerçekten de tadı bir hintsafranı (zerdeçav) gibi süper-tat(bahatrat)seviyesine yükseltiyor ve kanser hücreleri üzerinde etki sağlıyor’’.  Çalışma başlangıç seviyesinde olmasına rağmen, Dr. Bavadekar ilk verilerin başlangıç verilerinin karvakrol’un anti-kanser ajanı olarak kullanımın çok büyük potasiyele ulaşacağına işaret ettiğine inanıyor. ‘’Oregano’nun yemeklerde yaygın olarak kullanılması önemli bir avantaj ve Amerikada ‘Generally Recognized As Safe (güvenli kabul edilen)’ statüsüne de sahip. Şiddetli toksik etkilerinin risklerinin daha aza indirgenebileceğini umuyoruz’’.

Dr. Bavadekar; ‘‘Araştırmacıların çoğu pizza yemenin kanser riskini azalttığını daha önce  göstermişlerdi. Bu etki çoğunlukla likopene (domates salçasında bulunan bir madde) dayandırılmıştı, ama şimdi Oregano sosunun da böyle bir etkiye sahip olabileceğini hissediyoruz’’ ifadesini kullandı ve  ekledi. ‘’Eğer çalışma pozitif sonuçlarla devam ederse, bu süper-baharat prostat kanseri hastaları için umut verici olabilir.’’ Araştırmanın sonuçları  24 Nisan 2012de Ezperimental Biology posterinde yayınlandı.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120424162224.htm