umityildirim.com

Programlanabilir Nanopartiküller Kansere Karşı

Kemoterapi kanser hastalarının en sıkıntılı tedavilerinden biridir. Bu kimyasallar kanserli hücreyi öldürmek için adeta silahtan çıkmış bir kurşun gibi rol alır. Ama en büyük sıkıntı bu kurşunun adres sormaması sonucu sağlıklı olan hücreleri de öldürmesidir. Bilim adamları bir konteynıra benzeyen programlanabilir nanopartiküller ile bu kurşunun doğru adresi iletilmesini sağladılar. Bunun pratiği prostat kanserine yakalanmış hayvanlar üzerinde denendi ve pozitif sonuçlar alındı. Bununla beraber, bilim adamlarını bu nanopartiküller üzerinde düşündüren en önemli husus, bu pratiği tüm dokulara uygulayabilmek ve tüm ilacı içine alabilecek en uygun nanopartikül protiplerini üretebilmektir. Şu ana kadar bu amaçla 100 farklı protip üretilmiş durumdadır.

Bu çalışmalar bu anlamda yapılmış ilk çalışmalar değil. Şu ana kadar nanopartiküllerin kanser tedavisinde kullanılması için birçok klinik denemeler yapılmış. MIT den Robert Langer, Harvard Tıptan Omid Farokhzad, BIND Bioscience dan Stephen Zale gibi onemli araştırmacıların başını çektiği 30 kişilik araştırma grubu bu partiküllerin istenilen hücrelere ilaç iletimini sağlayabilecek en iyi formunu bulabilmek için çalışmalarını devam ettirmekteler.

Amerikan Gıda ve İlaç yönetimi(FDA) onaylı olan docetaxel anti-kanser ilacını nanopartiküller içinde vücuda verildiğinde hayvanlarda ilacın etkisinin artığını ve sağlıklı hücreler için toksin etki göstermediği tespit edildi. Bunun üzerine, docetaxel in nanopartiküller içerisinde verilmesi 17 hasta üzerinde denendi ve sonuçta ilacın maksimum düzeyde tümörlü hücrelerde birikmesi sağlanıldı.

University of North Carolina, Chapel Hill kimyacısı ve ayni zamanda nanopartikül ilaçlar uzmanı Joseph DeSimone bu sonucunun çok önemli olduğunu, konunun üzerine gidilmesi gerektiği ve eğer kimyasal tedavi ilaçlarının doğru adreste birikmesi sağlanabilirse bunun sonuçlarının etkili olacağını belirtiyor.