Periyodik Tablo yeni bir elemente mi kavuşuyor?

İsveç'ten bilim adamlarının yaptığı deneylerden sonra yeni bir süper-ağır elementin varlığı doğrulandı. Yakın zamanda resmi bir isim alması ve periyodik tablodaki diğer elementler arasına karışması bekleniyor.

Bu periyodik tabloda 115 numaralı element için bir boşluk ayrılmıştır.

Elementlerin periyodik tablosu yakın zamanda yeni bir üyeye ev sahipliği yapacağa benziyor. İsveç'teki Lund Üniversitesi'nde çalışan araştırmacıların yürütüğü bir çalışmada yeni bir elementin varlığı doğrulandı. Süper-ağır elementin atom numarası, periyodik tablodaki boşluğa uygun şekilde, 115 olarak açıklandı.

Araştırma ekibinin çalışması, daha önce Ruslar tarafından yapılan çalışmaların devamı niteliğinde.Kullanılan deneysel yöntem Almanya'da bir laboratuarda gerçekleştirildi. Deneyde, 95 atom numarasına sahip ve radyoaktif amerisyumun ince filminin kalsiyum iyonları ile bombalanması sağlandı. Böylece yeni elementin fotonları ortaya çıktı ve atom numarası doğrulanmış oldu.

Lund Üniversitesi'nde çekirdek fiziği alanında profesör olarak çalışan Dirk Rudolph, bu gelişmeyi şöyle değerlendiriyor: “Bu deney, son yıllarda, bu alandaki en önemli gelişmelerden biri ve çok başarılı bir deney”.

Ayrıca bkz:

Yeni elementin henüz resmi bir ismi yok, önceki çalışmalarda geçici olarak 105 atom numarasına vurgu yapmak amacıyla “ununpentium” ismi kullanılıyor. Şimdiki adımda uluslar arası bilim adamlarının oluşturduğu bir grup tarafından bu elementin periyodik tabloya kabul edilmesi veya daha çok deney yapılmasının talep edilmesini içeren bir değerlendirme süreci başlayacak.

Element kabul edildiğinde, IUPAC (Uluslar arası Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği) bilim adamlarını davet ederek bir isim önerilmesini sağlayacak ve element periyodik tabloda yerini alacak.

115 numaralı element sonunda resmi olarak periyodik tabloda yerini almış olursa, son bulunan elementler olan livermorium (114) ve flerovyum (116) arasındaki konumuna yerleşecek. Burada anlatılan bulgular Physical Review Letters isimli dergide yayınlandı.

Kaynak: news.cnet.com