Paleo-illüstratör Todd Marshall

Paleo-illüstratör Todd Marshall

Todd S. Marshall 23 yılı aşkın süredir eğlence sektörü için fikir ve illüstrasyon yaratıcılığı yapıyor. Pek çok alanda uzmanlaşmış olan Marshall, yalnızca son 11 yıldır oyun sektöründe; Sunstorm’da baş sanatçı, Ubisoft’ta sanat direktörü ve Volition’da kıdemli konsept sanatçılığı rollerini üstlendi. Bu süreç boyunca Marshall, kendisini ve yeteneklerini daha iyi tanıyarak pek çok fikre hayat vermeyi başardı.

Son yıllarda oyun endüstrisinde oluşturduğu kimliğine ek olarak, Marshall dünyadaki paleo-illüstratörlüğünün öncülerinden sayılıyor. Dr. Paul Sereno ile birlikte yeni keşfedilmiş tarih öncesi hayvanların rekonstrüksiyonunu yaparak bilime ve sanata büyük katkıda bulunuyor. Marshall’ın çoklu ortamda hazırladığı eski yaşam çizimleri dünya çapındaki pek çok akademik bazlı bilimsel yayında, televizyon programlarında ve belgesellerde yer aldı. Eserleri Smithsonian ve Amerikan Doğal Tarih Müzesi gibi pek çok tabiat tarihi müzesi aracılığıyla dünya çapındaki ilgililerine sergilendi.

Çalışmaları kendisine pek çok ödül de kazandırdı ve dünyaca tanınan National Geographic, Science Illustrated, Discovery ve Science dergilerinde yerini aldı.

Marshall’ın zamanla artan popüleritesi onu pek çok bilimsel, destekleyici ve eğitici program için aranan sanatçı yaptı.  Marshall’ın bilim ve eğitimi destekleyici yönü “Keşif Projesi” (Project Exploration) adlı, çocukların bilimsel keşif ve yenilikçi eğitim imkanlarına ulaşmasını sağlayan gönüllü organizasyona verdiği destekle de öne çıkıyor.

Todd Marshall eski zaman sanatçılığı alanında tanınmadan önce, Los Angeles’ta yeteneklerini geliştirebilmek adına yıllarca çalıştı. Bu süreçte Hollywood’un bazı elit klüpleri için motorsiklet tankları boyamaktan ünlü hard rock gruplarının albüm kapaklarının tasarımına kadar pek çok ve farklı işle uğraştı.

Başarılarıyla bize de adını duyurmuş olan Todd Marshall’la paleo-illüstratörlük hakkında küçük bir röportaj yapma fırsatımız oldu. Eminim ki Marshall’ın tavsiyeleri ve içten önerileri eski zaman çizimine ilgi duyan ve duymayan herkesin ilgisini çekecek ve herkes için yararlı olacaktır.

“Her sanatçı kendisine ve özel yeteneklerine inanmalıdır. Her zaman ısrarla uğraşın, özellikle de işler zorlaştığında. Hiçbir zaman kendinizden vazgeçmeyin ve kalbinizi dinleyin, nerede olursanız olun. Her zaman iyi bir insan olun ve başkalarının da öyle olduğunuzu görmesine izin verin. Sanat, sizin eşsizliğinizi başkalarıyla paylaşım biçiminiz ve yaşadığımız mükemmel dünyayı takdir edişinizdir.”

Sayın Marshall, biz sizi herşeyden önce bir plaeo-illüstratör olarak tanıyoruz ve en çok bu alandaki çalışmalarınızı biliyoruz. Siz de kendinizi bu şekilde mi adlandırıyorsunuz?

Kendimi, son 24 yıldır çalıştığım eğlence endüstrisinde sanat yönetmeni ve kıdemli konsept sanatçısı olarak da tanımlıyorum. Özellikle de dijital oyun endüstrisinde.

Açıkcası bilime, tarih öncesi canlılara, hayvan sistematiğine ve anatomisine olan tutkum benim ikinci uğraşımı oluşturuyor. Tarih öncesi canlılar ve yaşadıkları çevre hakkında çalışmak, bunları araştırmak ve ilgili çizimler yapmak için elimden geldiği kadar zaman ayırmayı seviyorum fakat bunu konsept sanatçılığı işimle dengelemem gerekiyor.

Chicago Üniversitesi’nden Dr. Paul Sereno ile birlikte olan çalışmalarınızın size nasıl bir katkısı oldu?

Hala Dr. Sereno ile birlikte çalışıyorum. Bu inanılmaz bir deneyim. Paul ve takımıyla çalışmak benim için bir rüyaydı. Bu durum, onun için, bilim için ve halk için kendimi ve sanatçılığımı hep daha iyi olmaya zorlamama neden oldu. Kendisiyle yeni keşfettikleri inanılmaz yeni hayvanların rekonstrüksiyonu için yakın bir çalışma içindeyiz. Bu inanılmaz ciddiye aldığım bir iş, en güncel bilimsel gelişmeleri de göz önünde bulundurarak yapabileceğimin en iyisini yapmaya çalışıyorum.  Paul ve birlikte çalıştığı grubun her üyesi inanılmaz yetenekli ve her biri yaptıkları şey için çok sıkı çalışıyorlar. Genellikle, yeni bir hayvanı halka veya bilime arz etmek yıllarını alıyor. İşimi, oluşum sürecininin işleyişindeki yerimi, yeni bir hayvanın rekonstrüksiyonundan aldığım hazzı çok seviyorum ama öte yandan da çok çalışma ve sorumluluk gerektiriyor. Bu çalışma pek çok açıdan daha iyi bir sanatçı olmamı sağladı. Bu denli yetenekli ve zeki insanlarla çalışabildiğim için kendimi çok şanslı hissediyorum.

İllüstrasyonlarınız bilim dünyası için oldukça değerli. Bu sizin için yeterince tatmin edici mi?

Teşekkür ederim, ne kadar hoş bir söylem. Bilime ufak bir açıdan dahi olsa katkı sağlayabilmek her zaman amacım oldu. Bilimin ve sanatın bir esin kaynağı olabilmesi, birlikte bir hikayeyi anlatabilmesi ve tanımlanmış temalara anlam kazandırabilmesi ne kadar da mükemmel bir şey. Bir eski zaman sanatçısı olarak amaçlarımdan birinin genç insanlara hayal güçlerini geliştirebilmeleri adına ilham verebilmek olduğuna inanıyorum; zihinlerini ateşlemeyi, doğamız ve onun inanılmaz geçmişi hakkındaki bilgiye yönelik bir açlık uyandırmayı amaçlıyorum. Ben pek çok kitaptan haklarında bilgi edindiğim pek çok eski zaman sanatçısından ilham aldım. Bugün aynı ilhamı ben de genç beyinlere verebilmek istiyorum.

İyi bir illüstratör olmak isteyenlere tavsiyeleriniz var mı?

Bu hep çok zor bir soru olmuştur. Bildiğiniz gibi herkes farklı altyapı ve deneyimlere sahiptir. Oldukça basite indirgersek iyi çalışılmış bilimsel süreç ve ilgi diyebilirim. İlgili konular paleontoloji, karşılaştırmalı omurgalı anatomisi, biyolojik sistemler, hayvan davranışları, doğal ekosistemler, yer bilimi, eski zaman botaniği, fosil oluşumu ve daha pek çoğu olabilir. Sanatsal kısmı içinse yeteneklerin gelişmesi için sürekli pratik yapmak gerekiyor. İkisinden bir harman ortaya çıkarıp sanat değeri olan bir şey yaratmalı ve bunu ulaşabildiğin her profesyonel alana yaymalısın. Çalışmaların ve portfolyonu yayınlayabilmek için bir internet sitesi yaratmalısın. Bilimsel toplantılara katılıp ilgili bilim insanlarıyla tanışmalısın.

Konsept sanatçılığının meslek olarak dünyada ve ABD’de günümüzdeki yeri nedir?

Konsept sanatçılığının öne çıkması gerçekten zor, size bu durumu tatlı bir hale sokup anlatmayacağım. İlgili şirketlerde iş imkanı çok az ve bu yüzden rekabet oldukça fazla. Mezun öğrenci sayısının artışıyla da bu rekabet katlanıyor. Son birkaç yıldır pek çok ülkede baş gösteren ekonomik sorunlar da konsept sanatçılığı dalındaki iş alanlarının azalmasına neden oldu. Maalesef, ekonomik zorluk süreçlerinde sanat, tasarruf yapılacak ilk alan olarak görülüyor. Sosyal ağlar üzerinden oynanan oyunlar oldukça hızlı gelişti ve daha ziyade resim taslaklarıyla ilgilenenler bu alandaki ilerleme sayesinde şanslı olanlardı. Fakat  gerçekçi karakterler ve çevreler yaratan sanatçılar şimdilerde zor durumda. AAA oyun stüdyoları beş yıl öncesine göre oldukça zor zamanlar geçiriyor.

Türkiye ve Türk konsept sanatçıları hakkında bilginiz var mı?

Evet, Türk komşularım var ve hepsi oldukça harika, sıcakkanlı, mağrur ve merhametli insanlar! Türkiye’nin derin ve büyüleyici bir tarihe sahip, harika insanlarla dolu güzel bir ülke olduğunu biliyorum. Genç insanların keşfetmesi için ne kadar da mükemmel bir birikim ve çevre! Genç bir sanatçı için gidip resmedebileceği pek çok yer olmalı.

Maalesef tanıdığım bir Türk konsept sanatçısı yok. Eminim ki bir çok yetenekli Türk sanatçı vardır; onlarla tanışıp paylaşımda bulunmayı çok isterim. Dünyanın her yanındaki sanatçılar öznel yetilere, paylaşabilecekleri özel şeylere sahiptir. Hem de her biri. Hepsiyle tanışmak ayrı bir onurdur. Bu ne kadar da güzel bir armağan!

Son olarak şunu eklemek istiyorum ki her sanatçı kendisine ve özel yeteneklerine inanmalıdır. Her zaman ısrarla uğraşın, özellikle de işler zorlaştığında. Hiçbir zaman kendinizden vazgeçmeyin ve kalbinizi dinleyin, nerede olursanız olun. Her zaman iyi bir insan olun, ve başkalarının da öyle olduğunuzu görmesine izin verin. Sanat, sizin eşsizliğinizi başkalarıyla paylaşım biçiminiz ve yaşadığımız mükemmel dünyayı takdir edişinizdir. Hepimiz için, tüm insanlar için barış, anlayış, bilgi ve sevgi diliyorum.

Bana Türkiye’deki sizlere ulaşabilme imkanı sağladığınız için teşekkür ederim, teşekkürler Bilim.org! Gerçekten ve samimiyetle bu benim için bir onurdur! Teşekkür ederim…

2 Comments

Yorum yap
  1. 1
    Yalçın Atasever

    Gerçektende realist çizerler daha zor iş buluyor. Yüzeysel çalışanlar,anatomiden, ışıktan, renk değerlerinden anlamayan yeterli göze sahip olmayan çizerler daha rahat iş buluyor. Çalışmasınlar demiyorum ama yetersiz bir şekilde bu sektörde maddi olarak at koşturmak kişinin gelişmesini aynı zamanda sektörün gelişmesini etkiliyor. Sonuç kalitesiz oyunlar kalitesiz birçok çalışma. Türk oyunlarında da bunu ciddi şekilde görüyoruz..

  2. 2
    Kadir Boğaç Kunt

    Öncelikle arka arkaya gelen bu kıymetli mülakatlar için Bilim.Org ailesine şahsınızda çok teşekkür ederim.

    Bu tip çizimlerde artistik boyut bir yana diagnostik değer de büyük önem taşıyor. Benim öğrenciliğimde Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümünün koridorlarında birbirlerinden güzel yağlıboya hayvan ve bitki resimleri vardı. Zamanla bunların bölümün teknik ressamı tarafından çizildiğini öğrendik. Elbette bahsi geçen ressam çoktan emekli olmuş ve ilgili kadroya yeni eleman istihdam edilmemişti.

    Günümüzde Botanikçiler, Zoologlara göre bu husustaki açığı kapatabilmek adına daha gayretliler. Zaman zaman düzenledikleri bilimsel bitki ressamlığı kursları bu savımı destekler nitelikte. Zira bir fotoğraf ne kadar güzel çekilirse çekilsin asla % 100 diagnostik olamıyor. En azından yazar vurgulamak istediği taksonomik karakterleri fotoğraf üzerinde ön plana çıkartamıyor.

    Biz ekip olarak çizimlerimizi genelde kendimiz yapıyor (Camera Lucida vasıtasıyla – kesinlikle sanatsal olmuyor) ya da ücreti karşılığında yabancı bir ressama yaptırıyoruz (Hem diagnostik hem sanatsal oluyor ama büyük maddi yük getiriyor). Geçmişte mikroskoptan çizim yapabilecek ressam çok aradık. Bulduklarımız oldu lakin ilgili hayvan grubu hakkında bilgi sahibi olmadıklarından çizimleri bizi tatmin etmedi.

    Tekrar teşekkür eder, kolaylıklar dilerim…

+ Leave a Comment