Olası yaşam süremiz DNA ipliklerinin boyunda gizli

Araştırmacılar, 3.500 farklı kalp hastasından aldıkları DNA örneklerini karşılaştırarak hastaların ortalama yaşam sürelerini belirlemeyi başardılar.

Yaşam süresiyle ilgili yapılan bu tahmin, kromozomların uç kısımlarında bulunan ve telomer olarak adlandırılan bölgelerden alınan DNA ipliklerinin uzunluklarının karşılaştırılmasına dayanıyor. Daha uzun telomere sahip olan hasta daha uzun yaşıyor.

Telomer boyunun yaşlanma süreciyle doğrudan ilgili olduğu önceden kanıtlanmıştı.

Telomerler kromozomların uçlarında bulunan ve DNA’nın yapısını koruyan özelleşmiş yapılardır. DNA’nın kendini her eşleyişinde ise bu yapılar kısalır. Zamanla kısalan telomer boyunun hücre bölünmesini yavaşlattığı, zamanla durdurduğu ve yaşlılıkla ortaya çıkan kalp rahatsızlıkları ve kanser gibi pek çok hastalıkla doğrudan ilişkili olduğu biliniyordu. Bu bilgiye istinaden telomer uzunluğunun yaşam sürecini de belirliyor olabileceği hipotezi ortaya çıktı.

Intermountain Kalp Enstitüsünde başlatılan araştırma dünya çapında binlerce kardiyolog ve kalp uzmanının katılımıyla gerçekleştirildi. Kalp rahatsızlığı olan 3.500 hastanın telomer uzunluklarının karşılaştırılmasıyla kanıtlanan bu doğrusal bağıntının tedavi amaçlı kullanımıyla pek çok hastalığın önlenebileceği veya geciktirilebileceği düşünülüyor.

Ayrıca, Intermountain Tıp Merkezi yaklaşık 30.000 kalp hastasından alınan periferik kan örneklerini içeren bir DNA arşivine sahip. Bu veri tabanı ise dünyanın dört bir yanından araştırmacıların iş birliği halinde çalışabilmesine ve kayıtlı hastaların telomer boylarındaki değişimlerinin takip edilebilmesine olanak veriyor.

Kaynak: eurekalert.org