Nötrino yakalayarak Evren’in çizimi

Güney Kutbu'nda adeta gömülü olarak bulunan IceCube nötrino gözlemevi  Güneş Sistemimizden gelen oldukça yüksek enerjiye sahip nötrinoları yakalamayı başardı. Keşif 28 adet rekor kıran nötrinoyu içeriyor-bunların ikisi  Bert ve Ernie olarak isimlendirildi-; bu kadar dikkat çekmelerinin esas sebebi sahip oldukları 1.000.000.000.000.000 elektron volt ya da 1 peta-elektron voltluk (PeV) .kayıt dışı enerji.

Son zamanlarda keşfedilmiş verilerin analizlerine bakılırsa 26 ek olayda 30 teraelektronvolt üzerinde enerji kaydedildi- bu, Dünya atmosferinde üretilen nötrinoların enerjisini aşmakla kalmıyor, neredeyse Bert ve Ernie'nin enerjilerini ikiye katlıyor. Bu duruma "Büyük Kuş" ismi verildi ve bu olayların bağlantısıyla birlikte ilk kez uzak kozmik hızlandırıcılardan gelen ve belki de bizlerin kozmik dalgaların orijinini anlamamızı sağlayacak astrofiziksel nötrinolar hakkında elle tutulur bir kanıt elde edilmiş oldu. Yüksek enerjili nötrinolarla  Evren'e yeni bir bakış açısıyla bakmayı öneren keşif astronomi için yeni bir çağın başladığını önerir düzeyde.

Pensilvanya Devlet Üniversitesi'nde Yardımcı Profesör ve IceCube Birliğinin temsili konuşmacısı olarak Tyce DeYoung: "Bu nötrinoların ana kaynağı hakkında net spekülasyonlar yapmak için çok erken olsa da , sahip oldukları enerji  Dünyamızın atmosferiyle etkileşime girmiş bir kozmik dalgasından oluşamayacak kadar yüksek, bu da güçlü bir şekilde  bu nötrinoların bizim galaksimizde ya da daha uzaklarda bulunan bir subatomik parçacık hızlandırıcısı tarafından üretildiğini öneriyor." diyor.

Yukarıdaki resim "Bert" olayını gösteriyor. Renkler ışığın ne zaman geldiğini gösteriyor, kırmızıyla olanlar en erken gelenleri, onu takiben sarılar, yeşiller ve maviler izliyor. Dairelerin büyüklükleri gözlemlenen foton sayısını betimliyor.

Yüksek enerjili nötrinolar normal maddeden geçebilirler ve hatta şuan da milyarlarca nötrino Dünya'dan geçiyor. Bunların büyük bir çoğunluğunu kaynağı Güneş ya da Dünya'nın atmosferi olan düşük enerjili parçacıklar oluşturuyor. Daha ender olan yüksek enerjili nötrinolar Dünyamızdan daha uzakta gerçekleşen ve daha güçlü kozmik olaylardan meydana geliyor- gamma dalga patlamaları, kara delikler ya da bir yıldızın doğuşu. Bu nötrinolar uzun zamandır aranıyordu; çünkü yüksek enerjinin işlenişi hakkında ve evrende çok uzakta gerçekleşen olaylar hakkında bilgi taşıyabiliyorlar.

IceCube birliği  yaptığı açıklamaya göre  araştırmayı  geliştirmek ve elde ettikleri yeni veriler ve analizlerle genişletmek istiyor; böylece yeni yüksek enerji olaylarını  ve olasılıklı astrofiziksel kaynağı ya da kaynaklarını gösterebilecekler.

Kaynak: universetoday.com