NASA’nın asteroit yakalama görevi

NASA uzun süredir üzerinde çalıştığı asteroit yönlendirme göreviyle ilgili yeni detayları duyurdu.

Planın içeriği kanıtlanmış bir teknoloji ve köşe taşı olarak atlandırılabilecek yeni bir teknoloji kombinasyonundan oluşuyor. Potansiyel hedefleri bulma görevi, Geniş Alan Kızılötesi Araştırma Keşifçisi tarafından (WISE, The Wide Field Infrared Survey Explorer) yürütülecek. 2009’da fırlatılan WISE kızılötesi teleskopu, görünür gökyüzünün  %99’unu kızılötesi dalga boyunda çıkarmak için yollanmıştı. İki yıl süren bu görevinin ardından NASA, araca dört aylık süre içerisinde gerçekleştirmek üzere Dünya yakınındaki bilinmeyen objeleri (NEOs, near-Earth objects) keşfetme görevi vermişti. Bu objeler görünür ışığı yansıtamayacak kadar küçük de olabileceğinden, makul olarak, yaydıkları ısı enerjisiyle belirlenebilirler.

Bu yıl Rusya’nın Chelyabinsk kenti yakınlarında gökyüzünde patlayan meteorit’in ardından NEO’ları bulmanın önemi daha da ortaya çıktı. Bu olaydaki obje o kadar küçüktü ki bu yöntem dışında onu belirlemek mümkün değildi. WISE ikinci görevinin ardından beklemeye alınsa da NASA tarafından en son Eylül 2012’de irtibata geçilen uydu, çalışma durumu olarak iyi durumda. Eğer her şey yolunda giderse NASA, WISE’ı kullanarak yörüngedeki uygun bir asteroiti bulabilecek.

Bu aşamadan sonra yapılacak olan, insansız bir uzay aracını hedefi yakalamak ve geri alınabilir noktaya getirmek; büyük olasılıkla bunu yapabilmek için de asteroiti bir paket içine almak gerekecektir. Biraz mantıksız gibi görünse de ve devasa olarak tasarlanmış bir mühendislikten bahsetsek de bahsettiğimiz sıradan bir kaya yani yapılamayacak bir bilimkurgu değil. Daha sonra bir Orion kapsülüyle taşıyıcı araca bağlanan ekip asteroitten alınan örneklerle birlikte Dünya’ya dönecek.

Peki, bu analizlerin Mars’a gitme ya da Dünya korumasında nasıl bir yeri var?

Düzenlenen birçok kongrede bu plan tartışılmış ve hatta Beyaz saray tarafından NASA’ya ayrılan düşük bütçe ile bir bakıma asteroit yakalama görevi engellenmişti. Elbette bu görüş çok güzü kapalı bir tutum, hele genel olarak asteroit saptırma üzerine plana ihtiyaç duyulduğu bu zamanda. Şuan itibariyle, küçük bir kayayı paketleyerek ve sürükleyerek yapılacak olan çalışmalar daha büyüklerinin izleyeceği yolları değiştirmek için gereken sistemleri araştırmada yapılacak olan tek yol olarak karşımıza çıkıyor; üstelik bir şehrin ya da bölgenin ciddi bir zarar görmesi için de büyük bir asteroite gerekte yok.

Diğer bir açıdan da yakalanması mümkün olan birçok küçük asteroitin güneş sistemlerinin ilk evrelerinde oluşmaya başlayan mineralleri ihtiva ettikleri düşünülüyor; bu da gezegenlerin ve gezegen sistemlerinin nasıl oluştuğuna dair var olan birçok teoriyi araştırmak için faydalı olabilecekleri anlamına geliyor. Ayrıca böyle bir görev, NASA’nın insansız araç kapasitesini geliştirmede bir öncü olarak Europa ya da Titan gibi hedefleri keşfetmede bir artı sağlayacağı gibi Orion kapsülü ve SLS için de iyi bir test olabilir.

Amerika’da yaşanan en tuhaf uzay yatırımlarından biri ise Beyaz Saray’ın yeni nesil uzay aracı gelişimine ciddi miktarda paralar akıtmasına rağmen bugüne kadar ancak gidilmek üzere bir görev onaylaması. 2020’den sonra ISS (Uluslararası Uzay İstasyonu) için yapılacak fonlar belirsiz olsa da ilk insanlı uzay fırlatış sistemi için 2021 yılının gösterilmesi de bir başka soru işareti. Genişletilecek fon yardımıyla birlikte ISS 2028’e kadar yörüngede yerini koruyabilir; ama bunun için de ABD’den yeni bir teklif gelmesi gerekiyor.

Böylesi bir görev direkt olarak Mars’a yolculuk için etkili bir kazanım sağlayacak olmasa da; kullanılacak ekipmanlar ve karmaşık sistemler kaçınılmaz Mars yolculuğu için bir test niteliğinde olabilecek ve daha ince ve hafif güneş panelleri gelişimi için yön belirleme sağlayabilir.  Bilimsel açıdan  yüksek getirili sağlayacağı düşünülen proje, 1,3 milyar dolarlık ucuz denebilecek maliyete sahip olsa da şuanki politikalar neticesinde  belirsiz bir geleceğe sahip   Bilinen bir gerçek ise er ya da geç böylesi bir araştırmaya  ihtiyaç duyulacağı.

Kaynak: extremetech.com