NASA Güneş ısısının sırrını çözmek için uzaya teleskop gönderiyor

Güneş'e doğrudan bakmak her zaman iyi bir fikir olmayabilir, eğer 181 milyon dolar değerinde bir teleskop değilseniz tabi! NASA’nın Arayüz Bölgesi Görüntüleme Spektrografı (Interface Region Imaging Spectrograph), Güneş’in yüzeyi ve onun aşırı sıcak tacının arasındaki, onu saran plazma tabaka olan kromosfer adı verilen, Güneş’in daha önce tam olarak incelenmemiş bölgesini incelemek amacıyla bugün uzaya fırlatılacak.

O bölgede ne olduğu hakkında çok az şey biliniyor. IRIS kurulundan bir bilim insanı Jeffrey Newmark, “IRIS, ara yüz bölgesinin, taca enerji sağlayarak hangi görevlerin üstlendiğini anlamamızı sağlayacak,” diyor.

Bugün, içerisinde teleskop ile birlikte roket taşıyan bir uzay aracı Kaliforniya, Vandenberg Hava Kuvvetleri Üssü'nden fırlatılacak. Ve yükünü 12 km yükseklikte bırakacak. Roket, Dünya’dan 660 km yükseklikte teleskopu kendi yörüngesinde taşıyacak.

IRIS’in kromosferle ilgilenen diğer gözlemevlerine nazaran daha farlı özellikleri bulunuyor. IRIS, NASA’nın, tacın 1 milyon kelvinde, yüzeyde 6.000 kelvinden daha sıcak olmasının nedenini açıklamaya yardım edeceğini umduğu kısa ömürlü plazma jetlerini izleyecek.

Kaliforniya, Palo Alto Lockheed Martin İleri Teknoloji Merkezi’ndeki IRIS araştırmacısı Alan Title, “Bunun nasıl gerçekleştiği bir sır,” diyor.

Kaynak: newscientist.com