Laboratuvar ortamındaki ilk çoklu evren oluşturuldu

Maryland, College Park ve Towson Üniversiteleri'nden araştırmacılar birden fazla evreni -çoklu evren- laboratuvar ortamında ilk kez oluşturduklarını bildirdiler.

Açık olmak gerekirse, araştırmacılar bir meta materyal meydana getirdi, -görünmezlik pelerinlerinde kullanılanlara benzer-  ışık bu meta materyalin içinden geçtiğinde çoklu evrenler oluşuyor. Minkowski uzay-zamanı adındaki bu evrenler bizimkine benzerler, yalnızca Einstein’ın izafiyet teorisine zamanı 4. boyut olarak içererek daha sıkı bağlılar.

Bakıldığı zaman olağanüstü olsa da, alışılmadık bu deney düzeneğini kurmak aslında çok kolay. Çoklu evren, kobalt ve gazyağı karışımı bir solüsyonun içinde yaratılıyor. Bu sıvı genel olarak bir meta materyal olarak görülmüyor, ama kurşun araştırmacısı Igor Smolyaninov ve yardımcısının bulduğu manyetik alan oluşturarak, kobaltın ferromanyetik nano parçacıklarının düzgün bir sütun halini almaları sağlanabiliyor olması. Işık bu sütunlardan geçtiği zaman ise sıvı Minkowski Evreni gibi davranıyor.

Çoklu evrenleri yaratmak için, araştırmacılar sıvıdaki kobalt miktarında ince değişiklikler yaptılar, ta ki yeterince kalmayıp nano sütunlar oluşmayana dek. Sıvıdaki doğal varyasyonlar bazı bölümlerinde halen sütun oluşturmak için yeterince kobaltın olduğunu ve böylece yeni evrenlerin oluşabileceğini gösteriyor. Sıvı hareket ettikçe sütunlar çöktüğü için çoklu evrenler sürekli oluşup kayboluyor.

Bu olayda aklımızda kalması gereken iki anahtar nokta var: İlk olarak, meta materyallerin genellikle üretilmelerinin çok zor olduğu ve bu yeni yöntemle gözüken o ki araştırmacılar kendini oluşturan bir meta materyal yöntemi keşfettiler gibi. İkincisi ise bunun şimdiye kadarki yeni evren oluşturmada laboratuvar ortamındaki ilk başarı olması. Bu, gittikçe kanayan ve bilimde merak uyandıran olan bir nokta. Bu yüzden gelecekte bilim adına hangi araştırma yollarını açacağına dair kimsenin kesin bir fikri yok, ama Smolyaninov’un önerdiği bu çalışmalarla birlikte bizimkinden farklı özelliklere sahip evrenlerdeki parçacıkların nasıl davrandığını araştırabileceklerine yönelik. Bizim evrenimizin, parçacıkların nasıl davranacağına dair çok katı kuralları var, ama diyelim ki kütleye sahip fotonların ve ışığın gerçekten yavaş ilerlediği evcil bir evren yaratılsın; ilginç olmazmıydı?

Kaynak: extremetech.com