Kıyıya Vuran Kağıt Balıkların​a Dair Bilinmeyen​ler: Hamile Bir Dişi ve Bağırsakta Kurtçuklar

Kaliforniya’da bu ay kıyıya vurmuş dev boyutlardaki iki kağıt Balığı (ing. oarfish, lat. Regalecidae) üzerinde yapılan incelemelerin bir kısmı sonuçlandı.  Bir balığın vücudunda çok miktarda kurtçuk olduğu, diğerinin ise doğum yapmak üzere olduğu anlaşıldı.

13 Ekim günü Catalina adası civarında 5,4 metre uzunluğunda, yaklaşık 90 kilogram ağırlığında bir Kağıt Balığı (ing. oarfish, lat. Regalecidae) kıyıya vurdu. Bulunuşunun hikayesini buradan okuyabilirsiniz.

Bu balıklar 915 metreye kadar derinliklerde yaşadıkları için yaşam hikayelerine dair bilim insanlarının elinde çok fazla bilgi yok.  İlginç olan şu ki, ilk balığın ölü olarak kıyıya vurmasının üzerinden birkaç gün geçmeden bu kez San Diego kıyısında küçük bir kağıt balığı daha bulundu. Kaliforniya Üniversitesi, Santa Barbara’dan parazitologlar (parazit ve konakçıları arasındaki ilişkiyi çalışan bilim insanları) bu balıklardan aldıkları doku örnekleri üzerinde yaptıkları deneyler neticesinde, balığın bağırsağında yüklüce miktarda parazit olduğunu buldular. Öyle ki, alınan küçük doku kesitinde 15 cm uzunluğuna varan tenya (bağırsak kurdu) gözlemlediler.  Kuris ve diğerlerine göre bulunan tenya ve bağırsağın içine gömülmüş parazitik başı dikenli solucan (Acanthocephala) balığın beslenmesine dair bilgi sunabilir.

Fotoğraf: Erişkin bir Acanthocephala (acantho = dikenli, cephala = baş) bireyi. Dikeni ayrıntılı görebilirsiniz [1].

Parazitler yaşam döngüleri boyunca bir konakçıdan (üzerinde yaşadığı canlı) diğerine dolaşır, bu canlının besinine ortak olarak yaşar ve ona zarar verebilir. Kağıt balığının bağırsağında bulunan parazitlerin erişkin olması ise bilim insanlarına göre balığın parazitin bir önceki konakçısını, muhtemelen derin denizlerde yaşayan bir kabuklu deniz canlısı, yediğine işaret ediyor.

4 mere uzunluğundaki ikinci kağıt balığı üzerindeki deneyler halen devam ediyor. Scripps Oşinografi Enstitüsü’ndeki araştırmacıların geçen hafta yayımladıkları rapora göre balığın yumurtalıklarında yüz ila binlerce yumurta bulunmaktaydı. Balıkların ölümüne dair eldeki bulgular yetersiz olsa da, hipotezler üzerinden araştırmalar devam ediyor.

ABD Ulusal Okyanus ve Atmosferik Yönetim’inin balıkçılık birimindeki bilimcilerin küçük kağıt balığı üzerinde yaptıkları nekropsiye (ölü olarak kabul edilmiş herhangi bir bölgenin incelenmesi işlemi, otopsinin hayvanlara uyarlanmış hali) göre balığın ölümü kıyıya vurmadan kısa bir süre önce gerçekleşmişti. Olası ölüm nedenleri arasında yüksek okyanus akımları bir sebep, kötü bir yüzücü oldukları için karşı koyamamış olabilirler. Sırt yüzgecini dalgalara uyumlu bir şekilde inişli çıkışlı kullanarak kendini hızlı bir şekilde ileri itebilse de, kağıt balığı kendi yaşam alanında oldukça hareketsiz.

Vetter’e göre dokulardan izole edilen (özütlenen) lipit ve proteinler üzerinde yapılacak kimyasal analizler ile balığın beslenmesi ve besin zincirindeki katkısına dair bilgiler gün yüzüne çıkarılabilir. DNA’sı da balığın evrimine ve diğer türlere akrabalığına dair pek çok bilinmeyeni aydınlatacak.

Kaynakça:

1- Cynthia D. Kelly, Thomas J. Fellers and Michael W. Davidson – National High Magnetic Field Laboratory, The Florida State University. http://micro.magnet.fsu.edu/optics/olympusmicd/galleries/darkfield/acanthocephalaadultlow.html

2- http://www.livescience.com/40768-oarfish-dissection-parasites-eggs.html?cmpid=514627_20131030_13746174

3- http://bostonherald.com/news_opinion/national/west/2013/10/california_sea_serpent_was_egg_carrying_female