“Kiral” karmaşası

İsrail'deki bilim adamları, biyolojik olmayan kiral kristallerin daha önce düşünüldüğüne göre çok daha fazla bollukta bulunduğunu gösterdi ve bulgular “kiral” kavramı üzerindeki mevcut karmaşayı çözecek gibi gözüküyor.

“Kiral” terimi, ayna görüntüsü üzerine çakıştırılamayan bir nesneyi belirtmek için kullanılır, örneğin insan elleri kiraldir. Kiralliğin anlaşılması ve tanınması önemlidir, çünkü kiral molekülün yapılması her iki ayna görüntüsünün (veya enantiyomerin) yapılmasına olanak tanıyacaktır ve bu ayna görüntüleri sıklıkla çok farklı kimyasal özelliklere sahip olacak. Bir enantiyomer için seçici olan kiral kristaller ayırma veya katalizör olarak kullanılabilir ve bu sebeple çok istekle aranmaktadır.

Şu anda, kimyacılar biyolojik olmayan kristallerin yaklaşık %10'luk bir kısmının kiral olduğunu düşünüyor, biyolojik olmayan moleküllerde de durum aynıdır. Ancak, Kudüs İbrani Üniversitesi'nden David Avnir ve Chaim Dryzun, kristal veritabanlarındaki kristal bilgilerini inceledi ve biyolojik olmayan kiral kristallerin oranının %23 kadar yüksek bir değer olduğunu gösterdi. Georgetown Üniversitesi (ABD)'de kristal uzmanı olarak çalışan Jennifer Swift, çalışmanın, kiral katıların yüzdesinin çok büyük oranda azımsandığını söylüyor ve kiral özellikleri bilmeden gözardı edilmiş pek çok katıya yeniden dikkatle bakmanın gerekliliğini vurguladığını söylüyor.

Biyolojik olmayan kiral kristallerin sayısını büyük oranda yok saymak kısmen kiralliğin tanımında yatıyor olabilir. Kristal kiralliği, kristalin boşluk grubuna bağlıdır; yani kristal biriminin grubu simetrisinden dolayı bu gruba dahildir. Araştırma ekibi bazı boşluk gruplarının kiral olmamasına rağmen, boşluk grubunun simetrisinden dolayı daima kiral kristaller verdiğini anlatıyor. Avnir şöyle diyor: “Bir kimyacı 'kiral kristaller' şeklinde bir arama yaparsa yaklaşık 130 bin kiral ve biyolojik olmayan kristal içinde yaklaşık 100 bin kiral kristali (akla zarar bir miktar) kaçıracaktır”. Avnir, şöyle ekliyor: “Keşfedilmeyi bekleyen, kiral olma potansiyeline sahip fonksiyonel malzemelerden gezegende büyük bir miktarda var”.

Gelecekte, araştırma ekibi moleküllerin neden belli kiral yapıları oluşturduğunu araştırmayı hedefliyor. Ekip, kiral moleküllere nazaran neden çok fazla biyolojik olmayan kiral kristallerin olduğunu açıklayabilmeyi umuyor.

D Avnir and C Dryzun, Chem. Commun., 2012, DOI: 10.1039/c2cc17727g