Kimyasal terör ile savaşmak için moleküler dinamiğin kullanılması

ABD'li araştırmacılara göre, bilinen en ölümcül kimyasalların daha güvenli ve kolay bir şekilde giderilmesi için bilgisayarlar yeni yollar bulabilir.

VX (O-etil S-[2-(diizopropilamino)etil] metilfosfonotiyoat) isimli madde, 1996 yılındaki Nicolas Cage filmi olan The Rock'ta meşhur oldu ve bu madde bilinen en zehirli sinir zehiridir, ayrıca doğada son derece kararlıdır. Kimyasal Silahlar Konvansiyonu tarafından yasaklanmış olmasına rağmen, terörizm tehdidinin karşılanması için yeni zehirsizleştirme yollarının anlaşılması ve bulunması hâlâ önemlidir. Ancak, geleneksel yollar düşünüldüğünde, bu son derece zararlı bir yoldur.

Nicolas Cage'nin The Rock filmindeki karakteri, VX içeren roketleri imha etmek için çağırılan kimyasal silah uzmanıydı
© Doug Peters/EMPICS Entertainment

Richard Gee ve Kaliforniya'daki Lawrence Livermore Ulusal Laboratuarı'ndaki ekibi, moleküler dinamiğin ilk prensipleri (FPMD) ile gerekli tehlikeli deney sayısının indirilebileceğini gösterdi. FPMD modeli kullanılarak bilinen yükseltgenme ve hidroliz yolları taklit edildi ve sonuçlar deneysel bulgular ile karşılaştırıldı. Ele geçen sonuçlara göre iyi bir uyum söz konusu idi, böylece VX'in zehirsizleştirme çözeltileri ile nasıl etkileştiğini anlamak için önerilen yöntem başarıya ulaşıyor ve gerekli deneylerin sayısı azalıyordu.

Although there have been other theoretical studies on VX decontamination, the researchers stress that this is the first time the solvent has been treated explicitly, allowing for a much more accurate simulation.

VX'in zehirsizleştirilmesi için başka teorik çalışmalar var ise de, araştırmacılar çözücünün dışarıdan kullanılarak çok daha kesin bir benzetime ulaştıklarının altını çizmektedir.

Gee şöyle diyor: “Çözücü koşullarının, bozunma mekanizması üzerine belirgin bir etkisi olduğu biliniyor, örneğin, VX'in ana bozunma ürününün, belirli bir pH aralığında VX kadar zehirli olabilmesi mümkün”.

İspanya'daki Barselona Üniversitesi'nde moleküler dinamik uzmanı olarak çalışan Antonio Aguilar, Gee ve ekibinin ürettiği modelin kesinliğini tebrik ediyor ve geniş bir alana uygulanabileceğini söylüyor. Aguilar şöyle devam ediyor: “Bu hesaplar, prensip olarak, diğer tepkimeler veya diğer çözücüler düşünüldüğü zaman ilave sorunlarla karşılaşmamalıdır”.

Gee, bu benzetim tekniklerinin gerçek hayattaki sorunlara uygulanmasının, çalışmanın temel farklılıklarından biri olduğunu ve bu hedef üzerine gideceklerini söylüyor. Hesapsal yaklaşım, 1995'teki Tokyo metrosu'nda yapılan gaz saldırısında kullanılan sinir zehiri sarin'in bozunmasına zaten uygulanmıştı. Gee şimdi bu modeli endüstriyel öneme sahip polimerlerin yoğun faz tepkimelerine uyguluyor.

Aktaran: Yuandi Li