Kalp yetmezliğine neden olan mikroRNA

Kalp yetmezliğinin başlangıç ve ilerleme sürecinde rol alan oldukça küçük fakat güçlü bir etken keşfedildi.

Önceleri uygun fonksiyonel görüntüleme teknolojilerinin yokluğu, kalp yetmezliği gelişimi gibi kompleks biyolojik süreçlerin algılanabilmesini zorlaştırırken, geliştirilen fonksiyonel görüntüleme sistemi sayesinde miR-25'in kalp yetmezliği çeken hastaların kalp kası hücrelerine gerekli kalsiyum iyonu alımını aksattığı tespit edildi.

Kalpteki sürekli ve istemsiz kasılma hareketini kalsiyum iyonu akışı belirler ve SERCA2a isimli genin aktivasyonundaki azalma kalbin kasılma yetisinin azalmasına, işlevini zor gerçekleştiren kalp kası hücrelerinde genişlemeye ve dolayısıyla kalp yetmezliğine sebebiyet verir. Araştırmada, miR-25 adlı mikroRNA'nın kalp kasında kalsiyum iyonu aktivitesini düzenleyen SERCA2a geninin blokajından sorumlu olduğu ve bu yolla kalp yetmezliğine sebebiyet verdiği ortaya çıkarıldı.

Kardiyovasküler hastalıklar kalp ve kan damarlarında oluşan bozukluklar dolayısıyla ortaya çıkan hastalıklar grubuna verilen genel addır ve tüm dünyada hastalığa bağlı olarak meydana gelen ölümlerin birincil nedeni olarak  tanımlanmıştır. Kalp yetmezliği de global bir kardiyovasküler bozukluktur ve pek çok bireyin hayatını tehdit eder. İleriki yaşlar içinse en sık karşılaşılan ölüm nedeni olarak belirtilir. Bu rahatsızlık kalbin yetisini kaybetmeye başladığının; vücutta yeterli kan ve dolayısıyla oksijen taşınımının sağlanamadığının göstergesidir.

Tedavide kullanılan ve kan dolaşımının daha verimli olmasına yardımcı olan ilaçlar olsa da kasılma fonksiyonundaki zayıflama ve kalp kası hücrelerindeki genişlemenin altında yatan mekanizmaya direkt etki edecek yeterlilikte ilaçlar bulunmamaktadır.

Araştırmayla keşfedilen küçük RNA'nın patojenitesinin yanı sıra bu bozukluğun nasıl tedavi edilebileceğine dair de yollar çizilmektedir. Tedavi için miR-25 molekülünün hedeflenmesi ve bu mikroRNA'nın aktivitesinin durdurulması mümkün olabilecektir. Ayrıca, modifiye edilmiş viral vektörler aracılığıyla hastalığa sahip kişilere SERCA2a enzimi ve kalp kası hücrelerindeki genişlemenin önüne geçerek kardiyak fonksiyonu destekleyecek SUMO-1 takviyesi yapılması klinik olarak deneme sürecinde olan tedavilerdendir. Gelişmeler kalp yetmezliğinin tedavisi için oldukça umut verici niteliktedir.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140312150101.htm