İnsülini deriye nüfuz eden bir kremle vermek artık hayal değil

Japonya'da çalışan araştırmacılar insülini hastalara deri yoluyla vermek için bir yol keşfetti. Böyle bir yöntem, enjeksiyonlardan ve sindirim sistemine girdiğinde derişimi azalan, ağızdan yapılan uygulamalardan kaynaklanan sorunlardan birini gidermiş olacak. Ayrıca bu hiç kuşkusuz, hastalar için daha hoş bir deneyim olacak.

Fukuoka'daki Kyushu Üniversitesi'nde çalışan Masahiro Goto ve Kobe'deki SO Farmasötik Şirketi ve ilgili araştırmacılar, insülin ile yüklenmiş ve deriden geçerken taşıdığı maddeyi de götürebilen bir kapsül hazırladı.

Kapsül, insülin moleküllerinin proteinler ile sarılması ve protein moleküllerinin protein-yüzey aktif madde komplekslerinden gelen bir hidrofobik yüzey aktif madde ile kaplanması ile hazırlandı. Ardından, protein aktarımı bölgeleri olarak oligo-arginin peptidleri ilave edildi ve kompleksler yağ-izopropil miristat karışımında (deriden nüfuz etme özelliğini geliştirmesi ile bilinir) dağıtıldı. Goto, şöyle diyor: “Bu yeni sistemin temel fonksiyonu derinin en dış tabakası olan hidrofobik stratum corneum boyunca proteinin nüfuz etmesini sağlamak”.

Araştırma ekibi nüfuz edecek aracı domuz derisinde denedi ve yağ içinde katı dispersiyonu sulu çözeltiye göre deriden altı kat daha fazla insülinin geçişini sağladı. Peptidler, deriden geçen insülinin derişimini daha da artırdı.

ABD, Buffalo Üniversitesi'nin kimyasal ve biyolojik mühendislik bölümünde çalışan Paschalis Alexandridis, “Transkutanöz (deri yoluyla geçen, ÇN) protein gönderme işi zor bir problemdir, çözümü de protein terapötiklere ihtiyaç duyan hastaların yaşam kalitesini artırabilecektir” diyor. Goto'nun çalışmasının protein terapötiklerin ve ilaçların deri yoluyla taşınmasını artırmak için bir platform olarak yağ içinde katı nanodispersiyonların çok yönlülüğünü gösterdiğini de ekliyor.

Goto ve ekibi, teoride böyle bir dispersiyonun suda çözünen herhangi bir ilaç için kullanılabileceğini ve yağ içinde su emülsiyonu oluşturabileceğini söylüyor. Araştırma grubu, gelecekte deri yoluyla geçen bir ilacı üretebilmeyi umuyor.

1. Y Tahara et al, Med. Chem. Commun., 2012, DOI: 10.1039/c2md20059g