İnsan Mikrobiyom Projesi tam gaz

29 Kasım’da Amerika’nın önde gelen MIT, Harvard, Cambridge, Massachusetts, Maryland, Michigan Üniversiteleri’nin iş biriliğiyle, İnsan Mikrobiyom Projesi’nin aldığı yol ve önündeki hedefler üzerine bir rapor yayınlandı. Raporda özellikle biyoenormatiğin projede oynadığı rol üzerinde duruluyor.

İnsan mikrobiyom projesi, insan vücudunda bulunan mikropların tespiti, sınıflandırılması ve detaylı incelenmesi için 2007’de Amerika’nın MIT, Harvard, Cambridge, ve Massachusetts Üniversiteleri’nin bir araya gelerek başlattığı bir proje. 300 deneğin vücudunun beş değişik bölgesinden, toplam 10.000’den fazla örnek toplandı. Artık sıra bu örneklerden elde edilen bilginin işlenmesine ve insanların rahatça ulaşabileceği şekilde depolanmasına geldi. İşte burada biyoenformatik devreye giriyor. Biyoenformatik, moleküler biyoloji ve analitik kimya tekniklerinin teknolojisinin artmasıyla hızlı bir şekilde oluşan bilgi yığının bilgisayarda işlenebilir hale getirilmesine deniyor.

Projenin yeni yol haritasında, insan bünyesinde bulunan tüm mikropların, gen ve proteinlerinin veri bankalarına depolanması, ayrıca bu proteinlerin görevlerinin, aralarındaki ilişkilerin, yer aldıkları metabolik reaksiyonların belirlenip listelenmesi ve tüm bu veriler arasında geçiş imkânının oluşturulması var.  Elbette, bu kadar çok veriyi akademisyen ve medikalcilerin kolayca ulaşıp kullanabileceği hale getirmek kolay değil. Yine de pek çok laboratuarın ortak katılımı ve hızlı çalışması sayesinde en yakın zamanda tüm bilgilere erişim sağlanacağını ümit ediyoruz. Böylece her türlü mikrobik hastalık, kabızlık gibi mikrobik nedenli olabilecek anormallikler ve metabolik rahatsızlıkların gizemi hızlı ve verimli bir şekilde çözülebilecek.

Kaynak: http://www.ploscompbiol.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pcbi.1002779