Hücrelerde bakır bulan boyar madde

Çin'deki bilim adamları, yaşayan hücrelerde bakır tespit etmek üzere suda kullanılabilecek bir boyar madde yaptı. Böylece vücutta bakır biikmesinden oluşan hastalıkları atlatmaya yardımcı olabilecek bir gelişme ortaya çıktı.

İnsan vücudunda pek çok biyolojik proses için esas olan bakır temelli enzimler bulunmakta. Yıllar boyunca, araştırmalar bakır birikmesinin bazen Wilson, Alzheimer ve Parkinson hastalıkları gibi sağlık sorunlarına yol açabileceğini gösterdi. Bu sebeple, yaşayan hücrelerde ve dokularda bakır iyonlarını gözleyebilecek sensörler geliştirmek son derece önemli, bu yöntem bakır içeren biyolojik proseslerin anlaşılmasını kolay ve etkili bir şekilde geliştirecek.

Merosiyanin boyar maddesi fluoresans spektroskopisi ile bakırın tayinine olanak sağlıyor

Bazı kolorimetrik ve fluoresan sensörler bakırı göz ile veya hücrelerde fluoresans mikroskopisi kullanarak gözlemek mümkün, ancak sulu ortamda bunların performansları kötü olabiliyor. Şimdi, Hua Jiang ve Pekin'deki Çin Bilimler Akademisi'ndeki meslektaşları siyanin esaslı bir boyar madde hazırladı, bu boyar madde suda iyi çözünüyor ve hücrelere iyi sızabiliyor, ayrıca yaşayan hücrelerde bakırın tespit edilmesini sağlıyor.

Sensör, bakır iyonları varlığında kırmızı mor renkten sarı renge ciddi bir renk değişikliği gösteriyor ve aynı zamanda bir “açık-kapalı” fluoresan sensör olarak davranıyor, bakır iyonları ile karşılaştığı zaman fluoresans “kapanıyor”

Jiang, konu hakkında şöyle diyor: “Bu bakır sensörü ile ilgili çok heyecanlıyız, çünkü sulu tampon ve yaşayan hücrelerde çok iyi performans gösteriyor. Bundan sonraki adımımız hassasiyeti artırmak”. Ancak şu anda, sensörün tıbbi tekniklere uygulanacak seviyede bir hassasiyete sahip olması için uğraşıyorlar.

İspanya, Tarragona'daki Katalonya Kimyasal Araştırma Enstitüsü'nde bir araştırma profesörü olan Emilio Palomares, “bu çok güzel, basit ve kolay bir yöntemle hücrelerde yalnızca Cu(II) iyonları değil, daha zehirli diğer katyonları da tespit edebiliyorsunuz” diyor.

A colorimetric and fluorescent chemosensor for copper ions in aqueous media and its application in living cells