Hubble en uzak galaksiyi görüntülüyor

NASA’nın en önemli keşif araçlarından birisi olan Hubble teleskobu, başarılarına bir yenisini ekleyerek değerini bir kez daha kanıtladı.

Uluslararası astronomlardan oluşan bir araştırma ekibi, Hubble yoluyla bulunabilecek en uzak galaksiyi keşfetme görevini başarıyla tamamladı ve 30 milyar ışık yılı uzaklıktaki galaksiyi 13,4 milyar yıl önceki haliyle (büyük patlamadan 400 milyon yıl sonra) görüntülemeyi başardı.

Bu buluş, aynı zamanda önceden sadece NASA’nın James Webb Uzay Teleskobu’nun gerçekleştirebileceği sanılan, oluşmuş olan ilk galaksileri görüntüleme ve bulma görevini Hubble gibi başka araçların da yapabileceğini kanıtladı.

Bilim insanları, astronomik uzaklıkları galaksilerin genişleme oranı sebebiyle oluşan ‘kızıla kayma’ özelliklerini kullanarak belirliyor. Kızıla kayma, uzayın genişlemesiyle beraber ışığın teleskoptan yola çıkıp daha uzun (dolayısıyla kırmızıya yakın) dalga boylarına dönüşmesiyle oluşuyor, ışığın yolculuk ettiği yerleri de gösteriyor.

Bu araştırmadan önce bulunan en ‘uzak’ galaksinin kızıla kayma oranı 8,68’di, yani bu görüntü bize 13,2 milyar yıl öncesini gösteriyordu. Hubble’ın yeni bulduğu, GN-z11 adı verilen galaksinin kızıla kayma oranı ise 11,1, yani bize yaklaşık 13,4 milyar yıl öncesini gösteriyor.

Daha önce Texas Üniversitesi’nde yapılan araştırmalar 30 milyar yıl uzaklıktaki z8_GND_5296 galaksisinin görüntülenmesini sağlamıştı ancak evrenin genişleme faktörü ele alınırsa, yeni bulunan GN-z11 galaksisi günümüzde daha uzakta sayılıyor.

Yeni bulunan galaksi, bulunduğumuz Samanyolu galaksisinden yaklaşık olarak 25 kat daha küçük, üstelik yıldızlarımızın %1’i yoğunluğunda yıldız içeriyor. Ancak bu, yeni yıldızların çok daha hızlı bir şekilde oluştuğunu gösteriyor, böylece galaksi oldukça parlak görünüyor. Tüm bu bulgular, galaksilerin ve evrenin nasıl oluştuğu hakkında bize yepyeni teoriler oluşturma imkanı verebiliyor.

Kaynak: futurism.com