Evren ne kadar büyük?

Teknolojinin gelişmesi sayesinde astronomlar, Büyük Patlama’dan sonra meydana gelen olayları daha derinlemesine inceleme fırsatı bulabildi. Ancak bu, evren ile ilgili her bilgiye sahip olduğumuz anlamına gelmiyor. Evren’in sonsuzluğu, şekli ve genişliği gibi değişik nedenlere göre değerlendirilir. Peki, evren ne kadar büyük? Bilim adamları, henüz tam bir rakam veremiyor.

Gözlemlenebilen Evren

Astronomlar, evrenin yaşının 13,8 milyar olarak hesaplıyor. Işık hızı ve mesafe arasındaki bağdan dolayı yalnızca Dünya'dan 13,8 milyar ışık yılı uzaklıktaki mesafe gözlemlenebiliyor. Yani okyanus ortasındaki bir gemiden nasıl yalnızca belli mesafeler gözlemlenebiliyorsa astronomlar da teleskopları ile ancak Dünya'dan 13,8 milyar ışık yılı uzaklığı gözlemleyebilir. Dünya’nın neresinden gözlem yapılırsa yapılsın dünya yarıçap kabul edildiği için her noktadan ancak 13,8 milyar ışık yılı mesafe gözlemlenir.

“Gözlemlenebilir” kelimesinin kullanılmasından anlaşılacağı gibi, daha uzağın gözlemlenememesi orada bir şey olmadığı anlamına gelmez; yalnızca gözlemleyemediğimiz için bilmeyiz.

Gözlemlenebilir küre çap olarak 28 milyar ışık yılı mesafede görünse de aslında daha büyüktür. Bilim adamları, evrenin genişlediğini biliyor. Bilim adamları, Büyük Patlama esnasında Dünya’dan 13,8 milyar ışık yılı uzaklıktaki bir noktayı gözlemleyebilirken, bugün aynı nokta 46 milyar ışık yılı uzaklıktadır. Bu da gözlemlenebilir çapın 92 milyar ışık yılı mesafe olduğunu kanıtlar.

Dünya’yı Evren’in merkeziymiş gibi düşünerek gözlemlenebilir alanın belirlenmesi, insanlığı Evren’in merkezine koymak gibi görünebilir. Okyanus’taki gemiden kara görünmemesi o geminin okyanusun tam ortasında olduğu anlamına gelmez. Bu örnekte olduğu gibi Evren’in kenarını göremiyor olmamız Evren’in merkezinde olduğumuz anlamına gelmez.

Evren’in Şekli

Evren’in büyüklüğü, büyük oranda şekliyle ilişkilendirilir. Bilim adamları, evrenin şeklinin kapalı (sonlu) ve küresel, açık (sonsuz) ve eyer şeklinde ya da kağıt gibi düz ve sonsuz olduğunu tahmin ediyor.

Sonlu bir Evren’in büyüklüğü sonlu olduğundan ölçülebilir; aynı durum kapalı, küresel Evren için de geçerlidir. Ancak sonsuz Evren’i ölçmek mümkün değil. Çünkü sonsuzu ifade eden bir ölçüm mevcut değil.

NASA, 2013 yılında Evren’in 0,4 hata payıyla düz olduğunu duyurdu. Düz bir evren, sonsuz bir evren demek. Sonsuz evren’in büyüklüğü ise sonsuz.

Kaynak: space.com

Abdülkerim Yıldızoğlu

Okuduğum bir bilgiye göre evrende madde yoğunluğu 10^-30g/cm^3 tür.Bunu Einstein’in alan denklemlerine uyguladığımız zaman evrenin yarıçapı 35 milyar ışık yılı çıkıyor.Bu 13.7 milyar ışık yıllık mesafe Dünya merkez olarak alındığı zaman çıkıyor.(Behçet Taşçıoğlu’nun Evren Hakkında Bİlmeniz Gereken Her Şey adlı kitabında bu tür bilgileri bulabilirsiniz.)

sümeyye karakaş

Bence evrenin yarı çapı her zaman değişir. Çünkü evrenin her saniye genişlediğini biliyoruz. Ya da o sayı büyük patlamadan sonraki geçen zamandır. Fikir ve eleştirilere açığım.

sedat sencan

Evren’in Sonsuzluğu Hakkında

Günlük konuşmamızda kullandığımız niceliksel (sayısal) ifadeler ‘sonlu’ özellik taşır.
    Kazandığımız ve harcadığımız para,sahip olduğumuz nesneler,karşılaştığımız insanlar.
    Bütün bunların hepsi sayılabilecek durumdadırlar,sonsuz değillerdir.
    Sonsuz parası,sonsuz arabası olan birisi söz konusu değildir.
    Konumuzu dünyanın tümünü kapsayacak şekilde genişletelim.
    Dünya üzerindeki insan, hayvan,bitki sayısı gibi cansız nesnelerinin sayısı da sınırlıdır.Yani sonsuz değildir.
    Ancak uzaya açılınca durum değişir.
    Evren sonsuz mudur?
    Dünyadaki nesneleri sınırlı ve sayılabilir olarak kavrayan beynimiz,sonsuzluk terimini algılamada zorluk çeker.
    Çevremiz veya mekanımız hacım olarak bir sınıra sahiptir.
    İnsanların bahçeleri,arazileri,ülkelerin toprakları,kıtalar ve nihayet yerkürenin kendisi mekan olarak sınırlıdır.
    Bütün bunları ölçmek mümkündür.Söz konusu bu ölçüm uzayda olamaz.
    Evrenin sınırının olmayışı veya sonsuzluğu ileri sürülünce aklımıza ‘nereye kadar?’ sorusu gelir.
    İ.Asimov’un bir açıklaması vardır:
    Diyelim ki evrenin sınırına ulaştık. Olmaz ama, sınırın ötesine adım attık.
    Kendimizle birlikte evreni de genişletmiş oluruz.Attığımız her adımla bu genişleme devam eder ve sonu gelmez.
    Bu konuda İ.Asimov’un diğer bir örneği de şöyledir:
    Amerika kıtasının tam ortasında akıllı bir karınca olduğunu varsayalım.
    Elinde çok nitelikli bir dürbün olsun.
    Bu dürbünle etrafına bakınca, sonu gelmeyen toprak ve arazi görecektir.
    Görebildiği sınırın ötesinde de bu arazinin devam edeceğini anlayacaktır.
    ”Bu arazi nereye kadar gidiyor?”diye merak edecektir.
    Karınca, okyanusun varlığını bilmediği için şöyle bir tahminde bulunacaktır:
    ”Eğer bu arazinin sonunda başka bir şey varsa doğallıkla araziden başka bir şeydir.
    Biz de kendi evrenimiz için aynı fikirdeyiz.
    Eğer evrenin bir sınırı varsa,bu sınırın ötesinde olan şey,başka bir şeydir.
    Dolayısı ile bizim için anlamsızdır ve tartışılması gereksizdir.
    Bunlar İ.Asimov’un düşünceleri.
    Mekan olarak düşündüğümüz bu sonsuzluk kavramını zaman açısından ayrı tutamayız.
    Zaman, evren içinde elimizde tutabileceğimiz, gözümüzle görebileceğimiz bir nesne değildir.
    Ama her olayı anlatırken mutlaka zamanını belirtiriz.
    Zaman nasıl başladı? Zamanın sonu nedir?
    Bunun cevabı da mekanın sonsuzluğu gibidir.
    Ama burada zamanın başlangıcı olarak Big Bang kabul edilir.
    Big Bang’den önceki zaman anlamsız bir kavram olarak kabul ediliyor.
    Peki zamanın sonu gibi bir konuyu tartışabilir miyiz?
    Bir son kabul edersek,o sondan sonrası nedir?
    Buna verilecek en mantıklı cevap ‘sonsuzluk’ mudur?
    Veya evrenin son bulmasından sonraki zamanı düşünmek te anlamsız mıdır?

Oğuz Yüksel

Evrenin sonsuzluğu denilince aklıma hep şu gelir ve çıldırmaya başlarım:

Diyelim ki evrenin sonuna geldik. Peki onun ötesi? Tamam onun ötesinede geldik. Peki onun ötesi nereye kadar gidiyor? onun da mı sonu var? Onun da sonu varsa onun sonundaki şey nereye kadar gidiyor? Bu böyle zincirleme olarak gidiyor.. Sonsuzluk meselesini düşünüyorum bu sefer. Onun da diğerinden farkı yok. Sonsuzluğu bizim beynimiz kaldıramıyor. “Warpdrive” ı düşünüyorum. Onun da diğerlerinden hiç bir farkı yok. Bir gün bunları düşünmekten çıldırcam ama.

Deniz Akgül

Evrenin sonuna gitmeyi başardığınızda göreceğiniz şey bir Hiçtir! Galaksiler, yıldızlar, gezegenler ve benzerlerinin olmadığı bir hiçlik ortamı arkası var önü yok! En azından evren boyutunda durum budur. Ama eğer farklı bir boyuta geçmeyi başarırsak durum değişir!

sedat sencan

Kelime ve kavram olarak sonsuzluk

Kelime,anlamlı söz veya sözcüktür.
    Kavram,bir nesnenin veya düşüncenin zihindeki soyut ve genel tasarımıdır.Felsefede de nesnelerin veya olayların ortak özelliklerini kapsayan ve bir ortak ad altında toplayan genel tasarım olarak kullanılır.
    Bazı olguları kelime anlamı ile algılamak zordur.Onların kavram olarak ele alınması gerekir.
    Sonsuzluk ta böyledir.Sözcük anlamı ile düşünürsek,sonu olmayan,sonu gelmeyen gibi açıklamalar yaparız,ama bu olguyu yeterince kavrayamayız. Zihnimizde canlandırabilmek için kavram özelliğine başvurmalıyız.
    *
    Evrenin sonsuz olup olmadığını tartışmayacağım.Sadece sonsuzluktan ne anlamamız gerektiğini anlatmaya çalışacağım.
    Bazı maymun türlerine bazı hareketleri öğretmek mümkündür.Bir maymuna klavyedeki tuşlara parmakları ile basmasını öğretelim.Elbette o,bu işi rastgele yapacaktır.Zaten benim istediğim de o.Vereceğimiz bir uyarı ile sürekli klavye tuşlarına dokunacak.
    Bu maymun sayısını çoğaltalım.Yani önündeki klavyenin tuşlarına rastgele basan maymun sayısı giderek artsın.Ve sonsuz sayıya ulaşsın.
    Henüz sonsuzun kelime anlamındayız.
    *
    Bu sayıdaki maymunun nereye sığacağı sorusunun cevabı,sonsuz mekan içinde oluşudur.Zaman olarak ta bir sınırın olmaması gerekiyor.Ama bu işe,diyelim ki iki milyar yıl önce başlanmış olması bize zaman olarak bir kısıtlama getirmiş olmaz.Zira önümüzdeki zaman süresi gene sonsuzdur.
    Halen sonsuzun kelime anlamındayız.
    *
    Artık şu soruyu sorabiliriz:
    Sonsuz sayıdaki maymun,sonsuz zaman içinde,önlerindeki klavye tuşlarına rastgele basarak,kaç tane anlamlı yazı,örneğin kaç tane Hamlet eseri ortaya çıkarabilirler?
    Yıllar önce duyduğum bu örneğin cevabı çok ilginç: Sonsuz sayıda.
    İşte bu cevapla,sonsuzun kavramsal olarak algısına varabiliriz.

Mustafa Ünal

“İki şey sonsuzdur; biri evren, diğeri insanın aptallığı. Ama birinciden emin değilim.”(Albert Einstein)

evren büyük patlama ile oluştuğu teorisi kabul görmekte. o zaman sınırlı bir şeyden akıl almaz derecede yoğun enerjiden oluştu. o zaman belli bir sınırı vardır.
    Ayrıca evren sürekli genişliyor. Bunu Hubble 1929 yılında gökadalar üzerinde yaptığı gözlemde keşfetti. Düşünelim sonsuz bir evren nasıl genişler?

Ayrıca evren büyüyor peki bu evren olmadan önce ne vardı. Bunu da gazozun kapağını açarken çıkan baloncuklara benzetebiliriz. Bu kurama göre evren bir başka yerde oluştu ve diğerleriyle birlikte gelişiyor. diğerleri ya hep büyüyor ya da sınırlı bir miktar büyüyü ve tekrar küçülüyor. Evrenimiz ise hızlanarak genişliyor. Diğer evrenlerle iletişim kurmak şuanda mümkün deil. Bazı bilim adamları karadeliklerin evreni fazla bükerek yavru evrenler oluşturduğuna inanıyorlar.

Kaynak: Haziran 2008 Bilim ve Teknik Dergisi “Evren” CD si

Emir Satriani

Evren sonlu değildir. Çünkü genişlemeye devam etmektedir. Durana kadar sonsuz demek zorundayız. Çünkü galaxiler biribirinden uzaklaşıyor. Evren balonu şişmeye devam ediyor. Sınırları her geçen saniye hızla genişliyor.
    Güneşimiz bile binlerce kilometre hızla hareket ediyor. Evrenin dengesi bozulana kadar büyümeye devam edicektir tüm bu oluşum. Evrenin dışında bence hiçbirşey yok. boşluk. Tanrının başka bir yerde olması lazım sanırım.
    Yani mesela evren bi oda olsun. Odanın kapısının dışında Tanrı ve yüce oluşumlar yok yani melekler falan gibi öyle düşünmüyorum. Tanrı bence tamamen başka bir şey. Yani mesela, zeki ve duygusal varlıkların düşünceleri,
    hissiyatları vs. nin bağlı olduğu bir boyut var. Benim düşüncem o. Herkesin isteklerinin hislerinin bağlı olduğu. Bir nevi hani bilgisayarın anakartı gibi.
    Ama bilgisayarınızın işletim sistemi var bide. Donanım ve yazılım birbiriyle kıyaslanamaz. İç içedir ama cisim olarak alakasızdır. Tanrı ve varlıkta benim görüşüme göre bu benzetmede. Yani birbirinden ayrı şeyler. Tanrı cisim ve mekandan ayrı birşey, belirli bir yeri yok. Ama tek gerçek somut şey. Evren ise belirli bir yerdeki sonu olan bir yaratık. Bilmem anlatabildimmi, biraz komplike oldu 🙂

rauf bostan

evren sonludur çünkü sonsuz bir ortam düşünülemez mantıksızdır,bunu insan beyni kabullenemez çünkü insan beyini belli kavramlarla algılar kavramlarda daima son ludur sonsuz bir kavram algılanamaz çünkü bunu insan beyni resmedemez.mesle siz bir iki ucu sonsuza giden bir gemi düşünün,bu geminin uçlarını hiçbir zaman görmeyeceğin için geminin şeklini tam olarak zihninde canlandırmazsın çünkü o geminin iki tarafı sonsuz ne kadar gidersen git onu göremeyeceksin ve dolayısıyla onun nasıl bişiy olduğunu kavrayamazsın.işte bu yüzdendirki sonsuzluk mantıksızdır uzayın yada evrenin kavranması için muhakkak herşey gibi sonlu olmalıdır.

Duygu Yıldız

Sonsuz ifadesi matematik bilimine aittir. Lise ve üniversite müfredatından hatırlayacağınız gibi limit yani yaklaşma konusu içinde yer alır. Bu da demek oluyor ki sonsuza yakın bir büyüklüğe yaklaştığı için sonsuz adını alır. Ya da basitçe düşünülecek olursa insanoğlu sonunu bulamadığı için sonsuz olara nitelendirmiştir uzayı. Aslında sonsuz demek sonu var demek kadar bilimsel açıdan hatalıdır çünkü keşfedilememiştir.

Umut Kurtalanlı

Başlangıcı olan hiçbirşey sonsuz olamaz. Kanıtlarına rağmen hala sonsuzdur veya sonsuzluğa ulaşmaktadır sözlerini vurgulayan herkese garip bir açı ile yaklaştığımı söyleyebilirim.

• 12
      Ömer Ali Özdaş

Eğer yanlışsam lütfen düzeltin ama dediğiniz şey biraz yanlış. Yani başlangıcı olan ve durmaksızın genişlemeye devam eden birşeye doğru sonsuzdur diyemeyiz ama sonsuza doğru ilerler diyebiliriz. Sonsuz=limitsiz yani sınırsızdır.

• 13
        reşat

Sonsuz=limitsiz yani sınırsızdır. diyorsunuz ya Entropi yasası gereği bu evren zamanı gelince bitecek. yani kural : Başlangıcı olan bir şey sonsuz olamaz. fanidir

buğra kara

bence evren sonsuz deyildir. Hep büyüyosa nasıl sonsuz olabilir. Eyer evren büyümüyosa galexlilere olan ısık yılı neden artıyo. insanlar bulamadıkları göremedikleri için sonsuz bi evren diyo eskiden dünyanında sonu olmadığını sanıyolardı. Denize bakınca sanki sonsuza kadar devam ediyo gibi ama sonunu görünce o sonsuz deyilmis deris hiç bi insan oğlu daha kendi galaksizinden çıkamadı yani nasıl evrenin sonu varsa bulalım samanyolu galexsisi gibi birsürü galexsi var ama biz daha samanyolundan çıkamadın bi yıldıza bile yaklasamadık insanların suanda yapmaya çalıstığı ısık hızına ulasmak ve karedelikten geçerken ölmemek karedeliğin evrenin baska bi ucuna attığı söyleniyo ve bu olursa evrenin sonun olup olmadığını halla anlayamaz insanı düsündüren sonu yoksa hep büyüyosa sonuna gidersek ne olcak ölecekmiyiz yoksa ne olcak sonun olduğu yerde baska bisey mi var bi bizi düsündürür ama hiçbirimiz cevabını bilemeyiz sadece teori üretiriz galeksilerden uzaklastığımıza göre evren büyüyodur deriz. ama evrenin sonu varsa orda ne var baska biseymi yoksa bitiyomu herseyi bu biraz saçma ama büyüyosada elbet sonu var yani diye aynı seyi düsüno ve bu yüzden sonsuzdiyo. Diyerleri hiç birsey sonsuz deyildir o zaman evren nasıl sonsuz olsun ve sonsuza dek büyüomu kendi kendine diyo ve bu olayı karıstırıyo kimse bilemez eyer sonsuzsa herkezin teyorisi devam eder evren dahada büyüdü sınırı dahada uzakta ve evren sonsuz sonunu göremiyoz. ama bence sonu yok ama evren hep büyüyo gezegenlerden yıldızlardan ve galeksilerden nasıl uzaklasıyoz bu benim düsüncem ama tabi bende süpeler içindeyim asla onların dediği yanlıs demiyom ama duyduklarımız öğrendiklerimle konusuyom tahminlerimle .Basta demistim ki kimse sonunu bulmadan teorisini bitirmez ve sonu varsa sonunu bulmak için ısık hızından katlarca hızlı olmalıyız evrenin sonu varsada sayı suana kadarki milyon lardan kat kat daha fazla 10000000000000000000000000 milyon ısık yılını saniyede gitsek bile bence evreni sonu varsa bulamayız ve bu imkansız gibi imkansız demiyorum çünkü dinozorlar çağında insanların ulasım yiyecek yasam ve konusmanın bu kadar gelismesi imkansız gelirdi evrende bukadar uzağı görmek imkansız gibidi ama belki yolu vardır
    yani evrenin sonu varsa bulmak çok zordur ordaki sayıyı bence abartmadım hatta az yazdım onun milyonlarca katıdır ama yer kaplamasın dedim su anki ve uzun zamandaki teknolojiyle insan beyni bunu kavrayamaz evren en karmasık gizemdir .
    Bence evrenin sonu var ama büyüyo