En ölümcül yanardağ patlamaları listelendi!

Yoksa emekliliğiniz için sıcak bir ülke mi arıyorsunuz? Karayipler güzel bir seçim gibi mi gözüküyor? Seçiminizi yapmadan önce yanardağ tehlikesinden uzak bir yere gitmek isteyebilirsiniz. Bu yüzden, Dünya’nın en ölümcül yanardağlarının bulunduğu yeni veritabanına bakmakta fayda olabilir.

Seyahat danışmanlığı yapmasa da, veritabanı bazı Karayip yanardağlarını içeriyor; bunlara örnek vermek gerekirse Montserrat’ın Soufrière Hills yanardağında, 2010 yılında bir proklastik akış yaşamıştı (Adanın geri kalanı yeşillik içinde kalmaya devam etmişti). Buna karşın, bilimadamlarının umduğu seyahat danışmanlığı dışında, toplumun bu kayıtlara bakarak bulundukları bölgelerdeki volkanik tehlikelerin farkına varabilmeleri.

İngiltere deki Bristol Üniversitesi'nden volkan bilimci ve baş araştırmacı Stephen Sparks’ın bildirisinde söylediği “ Bu projenin uzun vadede ki amacı, volkanik tehlikelerle ilgili bilgilere tamamıyla bedava ulaşmayı sağlayacak küresel bir kaynak yaratmak.

Bristol Üniversitesi'nde oluşturulan uluslararası bir ekibin ve Birleşik Krallık'taki diğer meslektaşlar gibi ABD, Kolombiya ve Japonya’dan gelen yardımlarla toparlanan veritabanı, büyüklüğü 4 ve üzeri olan, büyük volkanik olaylara ücretsiz erişim sağlıyor. Bu derecelendirme, volkanik püskürmelerin, patlama kuvvetlerinin kıyaslandırılmalarıyla ortaya çıkan bir ölçüm. 2010’da İzlanda'da gerçekleşen Eyjafjallajökull (“ada dağ buzulu”) patlaması 4 büyüklüğündeydi; 18 Mayıs1980'de Washington’da St. Helens yanardağının patlaması ise 5 büyüklüğündeydi ve Filipinlerin Pinatubo’su 1991’de patladığında 6 büyüklüğüne ulaşmıştı.

Bristol Üniversitesi'nde jeolog olan ve ekibin başında bulunan Sian Crosweller, bir bildiride “4 büyüklüğündeki ya da daha kuvvetli patlamalar tipik bir şekilde yaşanan büyük can kayıplarının sorumlularıdırlar,” dedi. “Veritabanının sahip olduğu patlamalardaki büyüklük kısıtlaması dikkatleri daha az yaşanan ve daha büyük iz bırakan, yani hazırlığın ve dikkatin az olduğu olaylara ilginin yönelmesini sağlıyor.”

Bildiride söylendiği gibi, Büyük Ölçekli Patlayıcı Patlamalar (Large Magnitude Explosive Eruptions, LaMEVE) adındaki açık erişimli veritabanı gelecekte araştırmacılara, sivil otoritelere ve topluma çok önemli bilgiler sağlayacak.

Sistemde yaklaşık 3.000 yanardağ ve 1,8 milyon yıllık zaman diliminde gerçekleşen 1.800'den fazla patlama kayıtlı bulunuyor. Takımın planı bu kayıtları Dördüncü zamanın başına yani 2,58 milyon yıl öncesine kadar genişletmek.

Aynı zamanda, Smithsonion Enstitüsü de dünyadaki yanardağlarla ilgili detaylı bir veritabanı tutuyor. Ancak Küresel Volkanizm Projesi adındaki veritabanı yalnızca son 10.000 yıldır aktif olan volkanların kaydını barındırıyor.

LaMEVE veritabanı, Küresel Yanardağ Modeli adındaki Uluslararası bir hareketin bir parçası. Ve hedeflenen, volkanik tehlikelerin daha iyi anlaşılır hale getirilerek, can ve mal kaybının gelecekte yaşanabilecek patlamalardan en az şekilde etkilenmesini sağlamak. Dileriz hedeflenen gayeye ulaşmak için durmadan üzerine eklenerek devam eden bir proje olur ve dünyanın bilinçlenmesine ön ayak olur.

Kaynak: ouramazingplanet.com