Dünya ile patlayan bir yıldız arasındaki güvenli mesafe nedir?

Süpernova, yıldız patlamasına verilen addır ve düşünülenden daha çok tahribe yol açar. Güneş, süpernova şeklinde patlasaydı, Dünya’mız belki tamamıyla yok olmazdı ancak Dünya’daki tüm canlılar yok olurdu. Ayrıca, Güneş’in kütlesindeki ani azalma, Dünya'nın boşlukta serbestçe dolaşmasına neden olur. Peki en yakın güvenli mesafe ne kadardır? Bilim adamları, Dünya ve herhangi bir süpernova arasındaki en güvenli mesafenin, 50 ila 100 ışık yılı arası olduğunu söylüyor.

Yakındaki bir yıldızın patlaması, Dünya’yı ve üzerindeki canlıları pek etkilemeyebilir. Ancak patlama, bizi, gama ışınları ve diğer yüksek enerji radyasyonlarına maruz bırakabilir. Bu da, Dünya’daki canlılarda mutasyona sebep olabilir. İklim değişikliği de, patlamanın getireceği sonuçlardan biri.

Ancak, insanlık tarihi boyunca, hiçbir patlamanın bunlara sebebiyet verecek yakınlıkta meydana gelmediği biliniyor. Güneş’in bu şekilde patlamayacağı biliniyor. Ancak Güneş sistemimiz dışındaki diğer yıldızlar bu şekilde patlayarak sona erecek.

Dünya’mız ile patlayan herhangi bir yıldız arasında ne kadar mesafenin güvenli olduğu hakkında henüz bilimsel bir çalışma bulunamadı. Ancak patlayan en yakın yıldızın sadece birkaç ışık yılı uzaklığında olduğu ve bunun da pek güvenli olmadığı biliniyor. Dünya ile süpernova arasında 50 ila 100 ışık yılı olmasının en güvenli mesafe olduğu, kitaplarda ve popüler makalelerde yazmaktadır.

Bize 50-100 ışık yılından daha az mesafede bulunan kaç tane süpernova bulunuyor? Cevap, süpernovanın türüne göre değişiyor. 2.tip süpernova, yıkılan ve yaşlanan büyük bir süpernovadır. Dünya’dan 50 ışık yılı mesafeye kadar bu büyüklükte bulunan herhangi bir yıldız yok. Ancak bir de 1.tip süpernovalar var; küçük sönük beyaz cüce yıldızların yıkılması ile oluşuyor. Sönük olduklarından dolayı bu yıldızları bulmak zor; bu yüzden Dünya’nın etrafında ne kadar bulunduğu bilinmiyor. Dünya’dan 50 ışık yılı  mesafede bu tür yıldızlardan 200-300 civarında bulunduğu tahmin ediliyor.

Galaksimizde süpernovanın ne sıklıkla meydana geldiğini hakkında bir bilgi yok. Bilim adamları süpernovadan kaynaklanan yüksek enerjili radyasyonun Dünya’daki canlılarda hatta insanlarda bile mutasyona yol açtığını öngörüyor. Dünya’nın etrafında, her 15 milyon yılda bir, büyük ve tehlikeli bir süpernova meydana gelebilir.

İnsanların bu gezegende birkaç milyon yıldır yaşadıkları ve Dünya’nın da dört buçuk milyar yıldır var olduğu düşünüldüğünde, süpernovanın Dünya’nın yakınlarında meydana geleceği kesin ancak zamanı tahmin edilemiyor.

Kaynak: earthsky.org