Doğal güneş kreminin gizemi çözüldü

İspanyol bilim adamları, doğal ürünlerin bitkileri güneşin zararlarından nasıl koruduğunu ortaya çıkardı. Bulunan bileşikler, güneş kremlerinde aktif etken madde olarak kullanılabilir.

La Rioja, Logroño Üniversitesi'nden Diego Sampedro, mercandaki bir bileşik olan palitin bileşiğini model bileşik olarak alarak hesapsal kimya tekniklerini kullanmak suretiyle, bileşiğin UV ışığını soğurduktan sonra ne olduğunu araştırdı.

Sampedro, UV ışığı palitin üzerine düşürüldükten sonra, molekülün hızlıca ışık enerjisini reaktif, zararlı, fotoürünler oluşturmaksızın ısı enerjisine çevirdiğini buldu. Palitinin protonlanmış ve nötral halinin hangisinin mercanda olduğu hakkında bilim adamları kararsız olduğu için, Sampedro her iki tür üzerinden oluşan mekanizmaları inceledi. Sonuç olarak, her iki türün bir bağ dönüşü yaparak ışık enerjisini ısı enerjisine çevirdiğini buldu, ancak protonlanmış halin, radyasyonu soğuran temel hal olduğu ortaya çıktı.

Palitin bileşiğinde UV enerjisinin ısı olarak dönüştürülmesinden yalnızca bağ dönüşü sorumlu

Palitin, mukosporin benzeri bir amino asittir (MAA olarak da bilinir), mantarlar, bakteriler, algler ve deniz organizmalarında bulunur. MAA'ların foto-korunma dahil olmak üzere bir seri biyolojik aktivitesinin olduğu düşünülüyor. Foto-korunma etkisi için öne sürülen kanıtların ikinci dereceden olduğu düşünülmekle beraber, bunların ticari güneş kremlerinde kullanılması düşünülüyor. Ticarileştirmeye yardımcı olmak için, MAA'ların foto-koruyucu etkisinin mekanizmasının ortaya çıkarılması gerekiyor.

Sampedro, şöyle konuşuyor: “MAA'lar yakın gelecekte ticari olarak önem kazanabilir, çünkü bunlar çok etkili bir foto-koruyucunun özelliklerini taşıyor: faydalı dalga boyu aralığında kuvvetli soğurma, ışık enerjisinin etkin bir şekilde ısı enerjisine çevrilmesi, foto-kararlılık ve reaktif ara ürünler ya da yan ürünlerin yokluğu”. “Ticari olarak mevcut güneş kremlerinin bileşenlerinin bazıları bu kriterlerin tümünü karşılamıyor”.

Londra'daki Imperial College'den Mike Robb hesapsal kimya alanında bir uzman olup çalışmanın zamanlamasını tebrik ediyor. Robb, şöyle diyor: “MAA'lar endüstriyel olarak foto-kararlılaştırıcılar olarak zaten çalışılıyordu”. “Mekanizmanın ayrıntılarını anlamak, böyle türlerin tasarımına yardımcı olacak”.

Sampedro, daha ileri çalışmalar için çok gayret gösterilmesi gerektiğini biliyor ve bu moleküllerin soğurma dalgaboylarını ayarlamayı ve foto-koruyucu aktivite üzerine yapısal düzenlemenin etkilerini incelemeyi umuyor.

Aktaran: Yuandi Li