Dişi böcekte keşfedilen penis

Mağarada yaşayan bir böcek cinsi olan Neutrogla’nın dişilerinde penise benzeyen bir organ olduğu keşfedildi. Bu organ dişiyi çiftleşme esnasında erkekle bir arada tutarak bir nevi, erkek bireylerde gözlenen, çiftleşme esnasında spermin dişiye iletilmesini sağlayan bir dış organ görevi görüyor. Dişinin penisi ve erkeğin cinsel organı arasında uyumlu bir evrim söz konusu.

Hayvanlarda cinsiyete özgü karakterler yaygın olup pek çok bilim insanının da ilgisini çekmekte. Cinsel seçilimin bu karakterlerin evrimine katkıda bulunduğu kabul edilen bir gerçek. Bunu açıklayabilmek için evrimin temel taşlarından biri olan doğal seçilime değinmekte fayda var. Çeşitlilik bir popülasyonu oluşturan her bireyin arasında var. Belirli bir türde çevreye uyum sağlama konusunda daha elverişli özelliklere sahip organizmalar hayatta kalıp genlerini yeni kuşaklara aktarabilirken sağlayamayanlar doğal ayıklanmaya (seçilim) tabi oluyorlar. Tabi şunu belirtmek gerekiyor: Bir canlının tek bir bireyinin ömrü boyunca değişip evrim geçirdiğinden bahsedemeyiz. Bireyler evrim geçirmez; evrim geçiren popülasyonlar ve nesillerdir [1]. Doğal seçilim hayatta kalma mücadelesinden ileri gelirken, cinsel seçilim ise üreme mücadelesi sonucu ortaya çıkıyor.

Üreme hücrelerini (gamet) daha sık yenileyebildikleri için erkek bireylerin üreme potansiyeli ve çiftleşme oranları genelde dişilere göre daha yüksek. Bu nedenle cinsel seçilimin erkekler üzerinde daha etkili olduğu [2] ve erkek cinsel organının maruz kaldığı bu seçilim sonucu daha hızlı evrildiği ve farklılaştığı biliniyor [3]. Öte yandan dişinin cinsel organı erkeğinkine göre genelde daha basit yapılı. Yoshizawa vd. (2014) bu çalışmalarında Brezilya mağaralarındaki Neutrogla cinsi böceklerin dişileri penise benzeyen, ginozom adını verdikleri bir organa sahipken, erkeklerde spermi iletecek bir organın olmadığını gözlemlemişler. İlginç bir bilgi de şu: Bu cinsin dişileri mağarada yarasa dışkısıyla ve sık olmamakla beraber erkek bireylerin ‘hediye ettiği’ meni ile besleniyor. Dolayısıyla dişiler arasında meni için rekabet söz konusu, bu da onların daha çok erkek bireyle birlikte olmalarını, yani poliandrik yapılarını açıklıyor. Dişilerde keşfedilen ginozom yapısı türe özgü iğnemsi yapılara sahip, ki bu yapılar erkek bireyin cinsel organındaki keseciklere cuk oturuyor. 40 ila 70 saat gibi uzun süren bir çiftleşme esnasında ise ginozom aracılığıyla erkek bireyden besin değeri yüksek meni (ejakulat) dişiye aktarılıyor.

Araştırmacılara göre bu organ, çiftleri bir arada tutarak çiftleşmenin uzun sürmesini sağlamaya ya da dişilerin çiftleşmeye pek meyilli olmayan erkek bireyleri yakalamasına yönelik bir role sahip olabilir. Neutrogla cinsinin erkeklerindeki cinsel organ görece basit yapılıyken dişilerde bulunan bu sabitleme mekanizması benzeri olmayan bir durum. Kanıksanmış cinsiyet rollerinin dışındaki bu durum muhtemelen meni için rekabet eden dişiler üzerinde etki gösteren cinsel seçilim ile meydana geldi. Görünen o ki cinsel seçilim ve cinsel karakterlerin evrimi üzerinde yapılan çalışmalar için yeni bir soluk olacak!

Kaynakça:

1- Evrim Mekanizmaları – 2: Doğal Seçilim. http://evrimagaci.org/makale/108 adlı websitesinden 19.04.2014 tarihinde alındı.

2- B.G. Campbell (Ed.) (1972). Parental investment and sexual selection. Sexual Selection and the Descent of Man, 1871–1971, Aldine Publishing Co, Chicago, pp. 136–179

3- W.G. Eberhard. (1985). Sexual Selection and Animal Genitalia. Harvard University Press, Cambridge.

4- Yoshizawa, K., Ferreira, RL., Kamimura, Y., Lienhard, C. (2014). Female Penis, Male Vagina, and Their Correlated Evolution in a Cave Insect. Current Biology, in press.