Buzun derinliklerinde yaşama tutunanlar

Su hayat demektir. Su birikintilerinden tutun okyanusun en dibine kadar her yerde bakterilerin yaşayabilmesi hep bu sayede. Amerikalı araştırmacılar son olarak Antarktika’nın 20 metre kalınlığında buz tutmuş bir gölünün dibinde yaşayan bakteriler olduğunu tespit ettiler. Bu göl dünyadaki en kalın ve en soğuk buz gölü.

Normal şartlarda, yani dünyanın yüzeyinde bitkiler ya da fotosentetik bakteriler gibi canlılar ışığı kullanarak besleniyorlar. Okyanusun dibinde ışık olmadığından, orada yaşayan bakteriler karbon dioksit püskürten volkanik bölgelerdeki sıcak su kaynakları sayesinde hayatta kalıyorlar. Ancak buz gölünün dibinde ne oksijen ne de ışık var. Bu da bize ekstrem şartlarda yaşayan bakterilerle ilgili daha bilmediğimiz pek çok şey olduğunu gösteriyor.

Muhtemelen, Antarktika’daki bu gölün içindeki demir zengini kayalar ortama nitrik oksit ve hidrojen salıyor. Bakteriler de bu gazları ekosistemlerini desteklemek için gerekli bir çeşit kimyasal enerjiye çeviriyor. Bilim insanları, bu bakterilerin hayatta kalma yolunun dünyada hayatın başlamasını aydınlatmada yardımcı olacağını söylüyor. Daha heyecan verici olansa bu buluşun buzullarla kaplı diğer gezegenlerde de hayata yeşil ışık yakması.

Kaynakça: