Böcekler, böcekler, güzel film yıldızı

Panama tropiklerinde son iki yıldır böcek bilimcilerce (entomologlar) yürütülen hummalı bir çalışma var. Ağaç tepelerine gönderilen helyum doldurulmuş balonlar mı istersiniz, ay ışığında balta girmemiş ormanlara girip tuzaklar kuranlar mı? Bütün bu çabaların bir sebebi var elbette, eklem bacaklıların çeşitliliğini anlayabilmek. Eklem bacaklılar, sert dış iskelete sahip böcek, kabuklu ve örümceğimsi hayvanlardan oluşan grup. Bütün diğer hayvan gruplarından daha fazla türe sahip ve özellikle tropik yağmur ormanlarında sayıca çok fazla. Bu nedenle, yağmur ormanlarında yapılan sayımların genellenmesi ile küresel ölçekte eklem bacaklı sayısına ulaşmak mümkün.

Bunun için 1982’de entomolog Terry Erwin Panama yağmur ormanlarında insektisit kullanarak bir ağaç türünü ilaçlıyor ve yere düşen böcek türlerine bakıyor, ağaç böceklerini toprak böceklerine ve onları da haşerelere oranlayarak dünya genelinde 30 milyon böcek türü olduğunu tahmin ediyor. Science dergisinde yayımlanan çalışma için günümüzde ise Panama’daki ormanda her biri tenis kortu büyüklüğünde 12 parsel oluşturuluyor, toplamda 6.144 tür tespit ediliyor. Hamilton bu çalışması için Yeni Gine’nin çeşitli tropik ağaçlarında bitki yiyen böcekleri sisliyor ve Erwin’inkine benzer bir yöntemle, dünya genelindeki tahmini böcek sayısını 6 milyona indirgiyor, bilinen böcek türleri ise belki sadece 1 milyon civarında. Her iki çalışmada ise böceklerin bir alt grubu kullanılarak toplam sayı için tahmin yürütülüyor.

Araştırma grupları kendi aralarında çalışmaları konusunda anlaşmazlığa düşse de, gezegendeki zengin böcek çeşitliliğini anlama hedefinde beraberler. Basset’e göre, eğer yağmur ormanlarını kaybedersek, bütün bu çeşitlilik de yok olacak. “Eğer bir gün yeniden ormanlaştırmak istersek, hangi böcek türlerinin ağaçları ayrıştırdığını, toprağı dengelediğini, bitkileri tozlaştırdığını bilmemiz gerekecek. Çok fazla küçük şey var ve bu böceklerin bütün bu ekosistemi nasıl ayakta tuttuğuna dair neredeyse hiçbir şey bilmiyoruz.”

*A Wonderful Beetle, Shi Xiaoqun (haber başlığı)