Atom çekirdeği “armut” biçimli

Bir atomun çekirdeği her zaman mükemmel bir küre şeklinde değil. Protonlar ve nötronlar arasındaki kuvvetler çekirdekleri farklı şekillere sokabiliyor, örneğin rugby topu veya düzleşmiş küreler gibi şekillere rastlanabiliyor. Şimdi ise, Birleşik Krallık'taki Liverpool Üniversitesi'nde çalışan Peter Butler başkanlığındaki uluslar arası bir araştırma ekibi bazı radon ve radyum atomlarının radyoaktif çekirdeklerinin bir tarafı daha büyük, diğer tarafı daha küçük ve tıpkı bir armut gibi olduğuna dair kanıtları ortaya çıkardı. Asimetrik atom çekirdekleri nükleer teoriyi yeniden gözden geçirmek için faydalı olabilir, çünkü farklı modeller biraz daha farklı armut şekillerini öneriyor.

Çekirdeklerin şeklini ölçmek için, araştırma ekibi CERN'in İzotop Ayırma tesisi olan ISOLDE'de kararsız radon ve radyum izotopları oluşturdu ve parçacık demeti olarak metal hedefler üzerine ateşledi. Böylece çekirdekler uyartıldı ve gamma ışını yaymaya başladı. Farklı şekillere sahip çekirdekler farklı radyasyon biçimleri yayınlıyor, böylece bir gamma dedektörü kullanılarak desen ölçülebilir ve çekirdeğin şekli bulunabilir. Araştırma ekibi de aynen bunu yaptı – radyum 224 ve radon 220 atomlarının daha önce bilinmeyen armut şekilli çekirdeklerini ortaya çıkarmış oldu.

L P Gaffney et al, Nature, 2013, 497, 199 (DOI:10.1038/nature12073)