Araştırmacılar beyinde yeni sinir hücreleri oluşturmayı başardı

Hastalıkların tedavisi için vücut içinde yeni hücreler yaratmayı amaçlayan hücre terapisi alanında bir başarıya daha imza atıldı. İsveç’in Lund Üniversitesi'ne mensup araştırmacılar beyindeki diğer hücreleri sinir hücrelerine dönüşecek şekilde tekrar programladılar.

İki yıl önce araştırmacılar fibroblastlar olarak bilinen bağ doku hücrelerini dopamin hormonu salgılayan sinir hücrelerine dönüştürmeyi başarmışlardı.  Şimdiyse araştırmalarını bir adım daha ilerleterek beyinde bulunan destek ve bağ doku hücrelerini direkt olarak sinir hücrelerine dönüşecek şekilde tekrar programladılar.

Hücrelerin yeniden programlanması için ilaç yardımıyla aktif ve pasif duruma getirilebilen genler tasarlandı. Bu genler bağ dokunun ana hücreleri olan fibroblastlara ve merkezi sinir sistemi destek hücreleri olan glia hücrelerine aktarıldı. Sıçanların beynine yerleştirilen hücrelerdeki transplant genlerin kontrolü hayvanların suyuna katılan bir ilaçla sağlandı ve zamanla bu hücrelerin sinir hücrelerine dönüştüğü görüldü.

Başka bir deneyde ise aynı şekilde modifiye edilmiş hücreler farelerin beynine enjekte edildi. Araştırma grubu farenin kendi glia hücrelerinin de sinir hücrelerine dönüştüğünü gözlemledi.

Bulguların, hücre naklinde alternatif yollar açacağına ve beyin dokusunun yabancı hücreyi kabul etmemesi, tümör gelişimi gibi risk faktörlerinin önüne geçebileceğine inanılıyor. Beyin hücrelerinin direkt olarak tekrar programlanabilmesine dayanan bu yeni teknoloji, Parkinson hastalığı gibi pek çok nörodejeneratif hastalığın tedavisi için umut vadediyor.

Kaynak: sciencedaily.com