Anti-Bakteriyel ölüm makinesi deşifre edildi

Bilim insanları antibiyotiklere alternatif olan güçlü anti-bakteriyel ölüm makinesinin yapısını ve çalışma prensiplerini keşfettiler.

Proceedings of the National Academy of Sciences’da yayınlanan bir araştırmada Monash Üniversitesi, Rockefeller Üniversitesi ve Maryland Üniversitesi bilim adamları bakteriyofaj lizin ‘PlyC’ nin farenjitten zatürreye ve hatta streptokoksik toksik şok sendromuna kadar enfeksiyona neden olan bakterileri nasıl öldürdüğünü ayrıntılı bir şekilde anlattılar.

Bakteriyofajlar, özel lizin proteinlerini kullanarak bakterilere enfekte olan ve onları öldüren virüslerdir. Olası tedavi yöntemi 1919 yılında bulunmuştur. Bununla birlikte, 1940 lardaki antibiyotikelerin keşfiyle  ‘faj terapi’ den genel olarak vazgeçilmiştir.

Dr McGowan, PlyC’nin küçük bir uzak gemisi gibi göründüğünü söylüyor. “PlyC aslında çok etkili bir bakteri ölüm makinesi formuna getirilen dokuz ayrı protein parçalarından oluşur. Aslına bakarsak iki savaş başlığı taşıyan bir uçan daireyle benzerlik gösterir. Bakteriyel yüzeydeki kiliti uçan dairenin bir yüzeyinde  sekiz ayrı kenetlenmiş konumu çalıştırır. Hızlı bir şekilde bakteriler ölür.”

Doçent Dr. Buckle PlyC’nin streptokoksi bakterilerine saldırdığını söylüyor. Ve gelecekte yeni ilaçların geliştirilmesi için söze değer bir hedef. “Saflaştırılmış formdaki PlyC,  bu güne kadarki diğer lizinlerden bakteriyi öldürme açısından etkili olduğu 100 kez gösterildi (çamaşır suyundan bile daha hızlı).”

İlk tanımlama 1925’te yapıldı, PlyC Profesör Fischetti tarafından 1960larda saflaştırıldı. Ama şu ana kadar atomik yapısının ispatı güvenilebilir değil.

Dr. McGowan:“Bilim insanları 40 yılı aşkın süredir PlyC’nin yapısını çözülemeye çalışıyorlar. Sonunda ne olduğu biliniyor ve bakterilere nasıl saldırdığı da. Gelecek için kocaman bir adım.”

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120724104640.htm