Amatör astronomlar 42 milyon yıldızın haritalanmasına yardım ediyor

Amatör ve profesyonel astronomların çalışması ile 42 milyondan fazla yıldızın detaylı ölçümlemeleri sonucunda tarihte ilk kez böylesi bir kesinlikte yıldız kataloğu çıkarıldı.

Katalog, parlaklığı zaman içerisinde değişen yıldızların geniş ve çeşitli bir sınıfına odaklandı. Astronomlar, yıldızların yaşam döngüsünü öğrenmek için çeşitli yıldızlar hakkında kütle, sıcaklık ve iç yapılarıyla ilgili detaylı bilgilere ihtiyaç duyuyorlar. Aksi durumda yetersiz bilgiyle sağlıklı saptamalar yapmak güç oluyor.

Araştırmayı, 2009'dan bu yana harita için bilgi toplayan ve  uluslararası kâr amacı gütmeyen bir yıldız gözlemcileri kuruluşu olan American Association of Variable Star Observers (AAVSO) organize ediyor. Herkesin erişimine açık olarak 8 Haziran'da sunulan son versiyon, kuzey ve güney gökyüzünü içeriyor.

Proje şu an Şili ve Meksika'da bulunan iki teleskopla sürdürülüyor. Bu teleskoplar günde 8 milyon yıldızı tarıyorlar ve her yıl terabyte'larca veri oluşturuyorlar. Projenin 2014'te tamamlanması bekleniyor.

Kaynak: http://www.wired.com/wiredscience/2012/06/42-million-stars/