10 yıllık Opportunity’den hala inanılmaz keşifler!

NASA’nın Opportunity aracı Mars'a 10 yıl önce inmiş olabilir; ama halan değerli bilgileri dünyamıza yollamaya devam ediyor. Opportunity tarafından yollanan son bulgular gösteriyor ki bir zamanlar Endeavor krateri olarak bilinen kraterde,  yaşama el verişli su bulunuyordu.

Önceleri elde edilen birçok su kaynağı örneği, bulunan suyun çok asidik olduğuna yönelikti, hatta bilim adamları kıyaslama olarak İspanya'nın Rio Tinto’sunu göstermişti; derin kırmızımsı rengi ve asidik yapısıyla ünlü olan nehir ancak ekstremofil bakterilere yaşam sağlayabiliyor. Mars’taki suyun ise buna bile imkân veremeyecek kadar zorlu yapıda olduğu araştırmacılar tarafından belirtilmişti.

Buna karşın, Opportunity’nin son örnekleri Mars'ın hala genç bir gezegen olduğu zamanlarda, 3,7 milyar yıl önce oluşmuş bir bölgeden alınmış. Gerçek şu ki bu eski kayalar daha hafif koşullar içeriyor ve bu da Kızıl Gezegen'in bizzat kendisinin, önceleri yaşam için destekleyici ya da biyolojik öncüllü kimyasının olduğuna yönelik teoriyi destekliyor.

Curiosity grubunun şefi John Grotzingerin Mashable’a söylediği “ Opportunity’nin sonuçları net; çünkü Mars’daki farklı noktalardan ve farklı zamanlardan bilgilere sahip.” . “ Bu öyle bir trendi gösteriyor ki ilkel Mars kesinlikle bugünden daha yaşanabilir bir yapıya sahipti ve bunu koruduğu zaman periyodu, yüz milyonlarca yıllık bir zamana bile  yayılmış olabilir.”

Opportunity’nin bulguları Curiosity aracının 2012 yılında bulduğu antik akarsu damarını destekler düzeyde. Geçtiğimiz ilkbahar, Curiosity  Martian Kayasını delmiş ve 4,6 cm'lik yarıktan aldığı toz kayanın analizinin ardından  Kızıl Gezegen'de bir zamanlar yaşam için uygun ortamın olduğunu doğrulamıştı.

NASA’nın Opportunity aracı Mars'a 2004 yılında inmiş ve 90 günlük görevini tamamlamış olabilir; ama 10 yıldan sonra ve 38,7 km'lik (böylesi yavaş ilerleyen bir araç için ciddi mesafe) yoldan sonra, halen işler durumda ve deneylerle Kızıl Gezege'nde bilim üretmeye devam ediyor.

Kaynak: http://mashable.com/2014/01/23/opportunity-rover-findings/